Nieuws

Ouders starten petitie voor betere nazorg na een medisch incident

11 september 2019

Bron: Fonds Slachtofferhulp

Lees meer over: medische incidenten | Pilot casemanagement medische incidenten

“In het begin was het voor mij heel belangrijk om welgemeende excuses te krijgen. Inmiddels willen we vooral dat artsen niet nog een keer dezelfde fout zullen maken.” Moeder Marloes vertelt aan Omroep Brabant waar ze grote behoefte aan had, nadat ze haar pasgeboren baby Luna verloor door vermoedelijk verkeerde medische inschattingen. Erkenning, openheid en goede nazorg na een medisch incident is waar wij ons ook sterk voor inzetten.

Luna overleed op 11 maart 2014, tien dagen oud. Haar ouders, Chris en Marloes, willen niet dat haar overlijden helemaal zinloos is geweest. Ze starten een petitie, waarin ze vragen om transparantie en onafhankelijk onderzoek bij mogelijke medische fouten. En om te zorgen voor de juiste nazorg. Niet alleen voor gedupeerde patiënten en nabestaanden, maar ook voor de zorgprofessionals. Chris en Marloes hopen 250.000 handtekeningen te verzamelen. Die willen ze aanbieden aan de Tweede Kamer. Vanaf vrijdagavond 13 september is de petitie te tekenen op lunasstem.nl

Goed initatief

“Een goed initiatief”, vindt Ineke Sybesma, directeur van het Fonds Slachtofferhulp. “Gedupeerden van medische incidenten verdienen meer aandacht en zorg. Dat zien wij ook terug in onze dagelijkse praktijk. Het is een lang proces, met veel gevoeligheden. Extra aandacht voor dit onderwerp, ook in de politiek, is hard nodig.”

De ouders van Luna staan niet alleen in hun zoektocht naar erkenning. We horen vaak van patiënten en nabestaanden dat ze erkenning en excuses zoeken voor de fouten die gemaakt zijn. Ook willen ze zien te voorkomen dat de fouten opnieuw gemaakt worden. De impact op het leven van gedupeerden van een medische incident is vaak enorm. Zowel fysiek en emotioneel, maar ook op financieel en praktisch vlak. Erkenning en nazorg is essentieel om door te kunnen met leven.

Casemanagers bieden hulp

In 2018 zijn we gestart met de pilot Casemanagement Medische Incidenten. In deze pilot kunnen gedupeerden van een medisch incident in de zeven deelnemende ziekenhuizen rekenen op hulp en bijstand van een casemanager. Dit is een onafhankelijke persoon die ondersteuning biedt op praktisch, juridisch en psychosociaal vlak. De resultaten zijn nu, een jaar later al positief. Sybesma: “Mensen komen vaak in een jungle van instanties en procedures terecht, waarin ze de weg niet kennen. Daarnaast moeten ze ook nog fysiek en emotioneel herstellen. De hulp die de casemanagers bieden geeft rust, overzicht en houvast. Sommigen hebben al veel baat bij een luisterend oor.”

Voor slachtoffers van medische incidenten bestaat in Nederland nog niet dezelfde opvang en erkenning als voor slachtoffers van bijvoorbeeld misdrijven. Het gaat om een grote groep. Jaarlijks ongeveer 40.000 slachtoffers, waarvan 10.000 mensen blijvend letsel overhouden en 1.000 mensen overlijden.  Ook voor de arts of zorgverlener kan een medisch incident ingrijpende gevolgen hebben, zeker wanneer het slachtoffer zich genoodzaakt voelt om de juridische weg in te slaan.

Geef een reactie