Programma Verkeer

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.



Waarom dit programma?

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval. Reden genoeg om ons in te zetten voor verkeersslachtoffers.

Wat willen we bereiken?

Met ons programma verkeer richten we ons op het hulpaanbod aan verkeersslachtoffers en hun nabestaanden. We onderzoeken of de hulp wel voldoet. We kijken hoe het beter kan. We versterken van de (rechts)positie van slachtoffers en nabestaanden en faciliteren we lotgenotencontact. En tot slot hebben we aandacht voor de verkeersveiligheid in Nederland.

Wat hebben we bereikt?

We voeren meerjarig onderzoek uit naar de hulpbehoeften van verkeersslachtoffers. Op basis van dit onderzoek ontwikkelen specialistische hulp op maat en (online) rouwverwerking. Daarnaast hebben we aandacht voor verkeersveiligheid. Iemand die met alcohol op veel te hard door een woonwijk rijdt en daarbij alle verkeersregels aan zijn laars lapt, is in ieders ogen ontzettend roekeloos bezig. Zeker als daarbij slachtoffers vallen. We hebben ons er hard voor gemaakt dat een rechter sneller kan oordelen dat iemand roekeloos rijdt en hiervoor een passende straf opgelegd krijgt. Hierdoor worden de Nederlandse wegen veiliger.

Projecten

Om onze ambities waar te maken, ontwikkelen we verschillende projecten:

TrafVic voor Kids

Met het project TrafVic-Kids wil Fonds Slachtofferhulp kinderen specialistische hulp bieden. Dit kan zijn omdat ze zelf slachtoffer zijn geworden. Of omdat ze iemand door een verkeersongeval hebben verloren. TrafVic-Kids is wereldwijd het eerste hulpprogramma dat zich op deze doelgroep richt. Het hulpprogramma ontwikkelen we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht.

TrafVic

Voor verkeersslachtoffers en nabestaanden bestaat nog geen hulp op maat. Deze slachtoffers krijgen alleen basishulp aangeboden. Voldoet deze hulp wel? En is het niet beter om speciale hulp te ontwikkelen? In het project TrafVic onderzoeken we hoe slachtoffers en nabestaanden van een ernstig verkeersongeval het best geholpen kunnen worden.

Voor professionals

Ben jij een professional en wil je op het gebied van verkeer, of op een ander gebied met ons samenwerken? Bezoek dan onze speciale pagina ‘voor professionals’.

Steun het programma Verkeer

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Dit kan al met een eenmalige bijdrage.

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Met een structurele bijdrage financieren we meerdere projecten voor een lange tijd.

Nieuws en updates

Ter gelegenheid van hun 15-jarig jubileum steunt leasemaatschappij ProMobility ons TrafVic Kids project met € 5.000. “Een behandelmethode opzetten en ontwikkelen speciaal voor kinderen die een dierbare zijn verloren in het verkeer kost veel tijd en geld. Sponsoren zoals ProMobility maken dit mogelijk en daar zijn wij hen ontzettend dankbaar voor.”

Alcohol en verkeer gaan niet goed samen. Alcoholgebruik tast je rijgedrag in dusdanige mate aan, dat je steeds onveiliger rijdt. Gemiddeld komen er elk jaar zo’n 75 tot 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer. Dit en meer feiten en cijfers over alcohol en het verkeer hebben we voor je op een rij gezet.

Nederland heeft als ambitie voor 2050: nul verkeersslachtoffers. Dat is mooi, maar politiek en beleidsmatig gezien ook te vrijblijvend. Om écht effectief te zijn, moet het nieuwe kabinet dus stevig doorpakken. De Verkeerscoalitie biedt oplossingen aan in het ‘Verkeersveiligheidsmanifest 2.0’. Hiermee kan de politiek aan de slag om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Maar is verkeersveiligheid alleen een taak van de politiek? Of kunnen we zelf ook van verkeersveiligheid een prioriteit maken?