Programma Verkeer

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.



Waarom dit programma?

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval. Reden genoeg om ons in te zetten voor verkeersslachtoffers.

Wat willen we bereiken?

Met ons programma verkeer richten we ons op het hulpaanbod aan verkeersslachtoffers en hun nabestaanden. We onderzoeken of de hulp wel voldoet. We kijken hoe het beter kan. We versterken van de (rechts)positie van slachtoffers en nabestaanden en faciliteren we lotgenotencontact. En tot slot hebben we aandacht voor de verkeersveiligheid in Nederland.

Wat hebben we bereikt?

We voeren meerjarig onderzoek uit naar de hulpbehoeften van verkeersslachtoffers. Op basis van dit onderzoek ontwikkelen specialistische hulp op maat en (online) rouwverwerking. Daarnaast hebben we aandacht voor verkeersveiligheid. Iemand die met alcohol op veel te hard door een woonwijk rijdt en daarbij alle verkeersregels aan zijn laars lapt, is in ieders ogen ontzettend roekeloos bezig. Zeker als daarbij slachtoffers vallen. We hebben ons er hard voor gemaakt dat een rechter sneller kan oordelen dat iemand roekeloos rijdt en hiervoor een passende straf opgelegd krijgt. Hierdoor worden de Nederlandse wegen veiliger.

Projecten

Om onze ambities waar te maken, ontwikkelen we verschillende projecten:

TrafVic voor Kids

Met het project TrafVic-Kids wil Fonds Slachtofferhulp kinderen specialistische hulp bieden. Dit kan zijn omdat ze zelf slachtoffer zijn geworden. Of omdat ze iemand door een verkeersongeval hebben verloren. TrafVic-Kids is wereldwijd het eerste hulpprogramma dat zich op deze doelgroep richt. Het hulpprogramma ontwikkelen we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht.

TrafVic

Voor verkeersslachtoffers en nabestaanden bestaat nog geen hulp op maat. Deze slachtoffers krijgen alleen basishulp aangeboden. Voldoet deze hulp wel? En is het niet beter om speciale hulp te ontwikkelen? In het project TrafVic onderzoeken we hoe slachtoffers en nabestaanden van een ernstig verkeersongeval het best geholpen kunnen worden.

Voor professionals

Ben jij een professional en wil je op het gebied van verkeer, of op een ander gebied met ons samenwerken? Bezoek dan onze speciale pagina ‘voor professionals’.

Steun het programma Verkeer

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Dit kan al met een eenmalige bijdrage.

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Met een structurele bijdrage financieren we meerdere projecten voor een lange tijd.

Nieuws en updates

Alcohol en drugs in het verkeer zijn een no-go. Toch is er in 2022 een enorme stijging in het aantal boetes voor rijden onder invloed. Levensgevaarlijk. Gemiddeld komen er elk jaar zo’n 75 tot 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer. Dit en meer feiten en cijfers over alcohol en het verkeer hebben we voor je op een rij gezet.

Naar schatting zijn er in Nederland jaarlijks honderden kinderen die een dierbare verliezen in het verkeer. Hoe kinderen rouwen en wat ze nodig hebben om hun leven weer op te pakken is nog nauwelijks onderzocht. Met het project TrafVic Kids komt daar verandering in. “Het werd tijd dat er een rouwbehandeling speciaal voor kinderen komt”, vindt Carlo Contino, adjunct-directeur van Fonds Slachtofferhulp.

Vanaf 1 januari 2023 bezit en verkoop van recreatief lachgas verboden. Een belangrijke stap naar veiliger wegen. Er zijn de laatste jaren tientallen doden en gewonden gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas in het spel was. Uit een inventarisatie van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat bij 63 dodelijke ongevallen lachgasgebruik werd geconstateerd, net als bij 362 ongevallen met (ernstig) letsel.