Boete voor fietsen met telefoon

Wie besluit te fietsen met een telefoon in de hand, kan sinds juli 2019 een boete verwachten. En terecht: elk jaar zorgt het gebruik van een telefoon in het verkeer voor honderden slachtoffers. Hoe gevaarlijk is het gebruik van een mobiel op de fiets? En hoe hoog is de boete? We zetten de feiten voor je op een rij.

Stel je voor: je bent op de fiets onderweg en voelt je mobiel trillen in je zak. Wat doe je? Wacht je tot je jouw bestemming hebt bereikt? Of kijk je toch even snel om te zien wie het is? Het kan verleidelijk zijn om voor het laatste te kiezen. Toch is dit zeker niet zonder risico. Doordat je bent afgeleid in het verkeer, breng je jezelf en anderen in gevaar. De kans op een ongeluk is dan ook aanzienlijk groter als je tijdens het fietsen je telefoon gebruikt.

Waarom is een mobiel op de fiets verboden?

Het gebruik van een telefoon tijdens het fietsen is verboden, omdat het zo gevaarlijk is. Helaas staan we hier nog niet altijd bij stil. Hoewel harde cijfers ontbreken, wordt geschat dat het gebruik van een mobiel op de fiets leidt tot tientallen (tot ruim 100) slachtoffers per jaar. En dat afleiding of een gebrek aan aandacht voor het verkeer, bij 20-30% van de ongevallen een belangrijke rol speelt.
Het versturen van tekstberichten blijkt voor de grootste afleiding te zorgen en is daarmee het gevaarlijkst. Fietsers letten hierdoor minder goed op de weg, gaan meer slingeren en steken bijvoorbeeld sneller een kruising over zonder goed (genoeg) te kijken of het veilig is. Hoewel handsfree gebruik van de telefoon wel is toegestaan, leidt ook dit tot risicovolle situaties. Denk aan het luisteren van muziek: fietsers missen hierdoor belangrijke auditieve informatie uit het verkeer om hen heen, en rijden vaker door rood.
Om het jaarlijkse aantal verkeersongelukken en verkeersdoden door afleiding in het verkeer waar mogelijk te beperken, wordt het fietsen met een mobiel in de hand sinds juli 2019 beboet.
[Bron: OM, SWOV]

Hoogte van boete voor fietsen met telefoon

De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
* De genoemde bedragen zijn exclusief €9 administratiekosten.
[Bron: Rijksoverheid]

Hoe streng wordt het verbod van een telefoon op de fiets gehandhaafd?

Tussen juli 2019 (toen het verbod inging) tot eind 2019 zijn er in totaal 21.327 boetes uitgeschreven voor het gebruik van een telefoon tijdens het fietsen. In 2020 gaat het in totaal om 47.955 boetes. Hiermee is het totaal aantal boetes voor het gebruik van telefoons in het verkeer duidelijk gestegen.
[Bron: Rijksoverheid]

Wanneer krijg je géén boete voor het gebruik van je telefoon op de fiets?

Op het verbod gelden een aantal uitzonderingen. Zo is het gebruiken van je mobiel in een telefoonhouder wel toegestaan. Ook mag je je mobiel handsfree gebruiken, bijvoorbeeld middels oortelefoontjes die je tijdens het fietsen bedient. (Het klemmen van de telefoon tussen schouder en oor, is wel verboden.) Stop je de fiets tijdelijk om je telefoon te gebruiken? En doe je dit op een veilige plek, zonder het andere verkeer te hinderen? Dan is ook dit niet strafbaar.
Uiteraard is het altijd veiliger om te wachten met niet-noodzakelijk telefoongebruik tot je op je bestemming bent aangekomen.

Wat vind jij? Wel of geen strengere handhaving van mobiel in de hand tijdens het fietsen?

Hoe denkt de maatschappij over het bekeuren van een mobiel in de hand tijdens het fietsen? Is de hoogte van de boete terecht? Moet er nog strenger worden gehandhaafd, om deze vorm van afleiding in het verkeer te beperken? Wij vroegen het aan de mensen op straat: