Programma Verkeer

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.



Waarom dit programma?

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval. Reden genoeg om ons in te zetten voor verkeersslachtoffers.

Wat willen we bereiken?

Met ons programma verkeer richten we ons op het hulpaanbod aan verkeersslachtoffers en hun nabestaanden. We onderzoeken of de hulp wel voldoet. We kijken hoe het beter kan. We versterken van de (rechts)positie van slachtoffers en nabestaanden en faciliteren we lotgenotencontact. En tot slot hebben we aandacht voor de verkeersveiligheid in Nederland.

Wat hebben we bereikt?

We voeren meerjarig onderzoek uit naar de hulpbehoeften van verkeersslachtoffers. Op basis van dit onderzoek ontwikkelen specialistische hulp op maat en (online) rouwverwerking. Daarnaast hebben we aandacht voor verkeersveiligheid. Iemand die met alcohol op veel te hard door een woonwijk rijdt en daarbij alle verkeersregels aan zijn laars lapt, is in ieders ogen ontzettend roekeloos bezig. Zeker als daarbij slachtoffers vallen. We hebben ons er hard voor gemaakt dat een rechter sneller kan oordelen dat iemand roekeloos rijdt en hiervoor een passende straf opgelegd krijgt. Hierdoor worden de Nederlandse wegen veiliger.

Projecten

Om onze ambities waar te maken, ontwikkelen we verschillende projecten:

Nooit WEG van jou

Voor ouders die een kind zijn verloren bij een verkeersongeval is het heel moeilijk om dit een plekje te geven. Stichting Nooit Voorbij kan ouders en familie helpen om dit verlies te verwerken. Dit doen ze door een kamp te organiseren en samen een blijvende herinnering te creëren door hun verhalen te bundelen in een boek.

Onderzoek hulpbehoeften verkeersslachtoffers en nabestaanden

Fonds Slachtofferhulp is een meerjarig behoefteonderzoek gestart om inzichtelijk te krijgen waar de grootste hulpbehoeften van zowel nabestaanden die een dierbare zijn verloren bij een verkeersongeval als van verkeersslachtoffers liggen.

TrafVic voor Kids

Met het project TrafVic-Kids wil Fonds Slachtofferhulp kinderen specialistische hulp bieden. Dit kan zijn omdat ze zelf slachtoffer zijn geworden. Of omdat ze iemand door een verkeersongeval hebben verloren. TrafVic-Kids is wereldwijd het eerste hulpprogramma dat zich op deze doelgroep richt. Het hulpprogramma ontwikkelen we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht.

TrafVic

Voor verkeersslachtoffers en nabestaanden bestaat nog geen hulp op maat. Deze slachtoffers krijgen alleen basishulp aangeboden. Voldoet deze hulp wel? En is het niet beter om speciale hulp te ontwikkelen? In het project TrafVic onderzoeken we hoe slachtoffers en nabestaanden van een ernstig verkeersongeval het best geholpen kunnen worden.

Expertgroep aanpak veelplegers in het verkeer

Een betere bescherming tegen veelplegers in het verkeer. Daar maakt de expertgroep ‘Aanpak veelplegers in het verkeer’ zich hard voor. Maatregelen moeten voorkomen dat verkeersmisdadigers opnieuw in de fout gaan.

Voor professionals

Ben jij een professional en wil je op het gebied van verkeer, of op een ander gebied met ons samenwerken? Bezoek dan onze speciale pagina ‘voor professionals’.

Steun het programma Verkeer

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Dit kan al met een eenmalige bijdrage.

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Met een structurele bijdrage financieren we meerdere projecten voor een lange tijd.

Nieuws en updates

De fatbike zorgt voor een toename in het aantal verkeersongevallen met ernstig letsel. Daarom pleiten we voor een aparte juridische status van de fatbike. Hiermee kan de leeftijdsgrens voor de snelle fiets naar 16 jaar.

Busje ramt auto. File na ongeluk. Het zijn bekende krantenkoppen. Maar de vraag is: en de mensen dan? Waar zijn de mensen in de berichtgeving gebleven? Eva Kwakman, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, werkt aan het platform Roaddanger en onderzoekt hoe verkeersslachtoffers zelf hun ongevallen schetsen in tegenstelling tot de berichtgeving.

In 2023 vielen 684 verkeersdoden. Dat publiceert het CBS vandaag. Alhoewel dit verkeerscijfer dalende is, zijn dit schrikbarende feiten. Zeker als je je realiseert dat er achter die cijfers een hoop leed schuilgaat. Een klein pleidooi voor de mens achter de cijfers.