Fonds Slachtofferhulp komt op voor slachtoffers verkeersongelukken

Programma Verkeer

De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeval. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 700 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.


Waarom dit programma?

Jaarlijks raken er honderdduizenden mensen betrokken bij een verkeersongeval. Deze mensen verdienen de best mogelijke hulp. Of het nu gaat om emotionele hulp, hulp bij het juridische traject of hulp bij rouwverwerking. Wij zetten ons met het programma Verkeer elke dag in voor verkeersslachtoffers en mensen die een dierbare hebben verloren door een verkeersongeval.

Daarnaast zetten wij ons ook in om de veelpleger in het verkeer beter aan te pakken. Dit gezien het feit dat veelplegers verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de verkeersongevallen. Door te pleiten voor invoering van effectievere maatregelen om verkeersveelplegers van de weg te houden, proberen wij ons steentje bij te dragen aan een veiligere samenleving en tegemoet te komen aan de wens van veel nabestaanden, namelijk ‘dat het een ander niet ook overkomt’.

Wat willen we bereiken?

Met ons programma Verkeer streven we naar de best mogelijke hulpverlening aan verkeersslachtoffers en hun nabestaanden. Dit doen we door te onderzoeken welke behoeften er zijn binnen deze doelgroep en of de huidige hulp wel voldoet. We kijken hoe het beter kan. We versterken de (rechts)positie van slachtoffers en nabestaanden. Daarnaast besteden we binnen dit programma aandacht aan de aanpak van veelplegers. Ons streven is dat er geen verkeersongevallen meer plaatsvinden door strafbaar en verwijtbaar gedrag. Dit willen wij bereiken door te pleiten voor invoering van effectievere maatregelen om veelplegers van de weg te houden.

Wat hebben we bereikt?

Uit onderzoek blijkt dat er voor verkeersslachtoffers en hun nabestaanden geen specialistische (mentale) hulpverlening bestond. De diagnose PTSS wordt door gebrek aan kennis en inzicht onvoldoende of te laat erkend. Daarom hebben we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht een laagdrempelig (online) hulpaanbod ontwikkeld. Het betreft een online behandelmethode die is ontwikkeld voor verschillende doelgroepen, te weten: mensen met ernstig blijvend letsel, volwassenen die een dierbare hebben verloren door een verkeersongeval, en kinderen die een dierbare hebben verloren door een verkeersongeval. De verschillende behandelmethodes worden sinds 2024/2025 op Therapieland aangeboden.

Roekeloze rijders

Daarnaast hebben we ons succesvol ingezet om de Wegenverkeerswet aan te passen zodat roekeloze rijders een gepaste straf krijgen. Iemand die met teveel alcohol op veel te hard door een woonwijk rijdt en daarbij alle verkeersregels aan zijn laars lapt, is in ieders ogen ontzettend roekeloos bezig. Zeker als daarbij slachtoffers vallen. Toch was dit tot 2020 volgens de wet juridisch lastig te bewijzen. Daarom hebben wij meegedacht om de wet zo aan te passen dat rechters sneller iemand voor roekeloos rijgedrag kunnen veroordelen zodat diegene een passende straf krijgt. Hierdoor worden de Nederlandse wegen veiliger en wordt tegemoet gekomen aan de wens van vele nabestaanden; dat het een ander niet óók overkomt.

Projecten

Om onze ambities waar te maken, voeren we verschillende projecten en onderzoeken uit.

Onderzoek draagvlak Nederland veiligheidsmaatregelen in het verkeer

Elke dag overlijden er twee mensen in het verkeer. Dit kan komen door een noodlottig ongeval, maar ook door alcoholgebruik of ander onverantwoord rijgedrag zoals te hard rijden. Fonds Slachtofferhulp wil graag de meningen van Nederlanders weten over verschillende maatregelen en gedragingen in het verkeer.

Nooit WEG van jou

Voor ouders die een kind zijn verloren bij een verkeersongeval is het heel moeilijk om dit een plekje te geven. Stichting Nooit Voorbij kan ouders en familie helpen om dit verlies te verwerken. Dit doen ze door een kamp te organiseren en samen een blijvende herinnering te creëren door hun verhalen te bundelen in een boek.

Onderzoek hulpbehoeften verkeersslachtoffers en nabestaanden

Fonds Slachtofferhulp is een meerjarig behoefteonderzoek gestart om inzichtelijk te krijgen waar de grootste hulpbehoeften van zowel nabestaanden die een dierbare zijn verloren bij een verkeersongeval als van verkeersslachtoffers liggen.

TrafVic voor Kids

Met het project TrafVic-Kids wil Fonds Slachtofferhulp kinderen specialistische hulp bieden. Dit kan zijn omdat ze zelf slachtoffer zijn geworden. Of omdat ze iemand door een verkeersongeval hebben verloren. TrafVic-Kids is wereldwijd het eerste hulpprogramma dat zich op deze doelgroep richt. Het hulpprogramma ontwikkelen we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht.

TrafVic

Voor verkeersslachtoffers en nabestaanden bestaat nog geen hulp op maat. Deze slachtoffers krijgen alleen basishulp aangeboden. Voldoet deze hulp wel? En is het niet beter om speciale hulp te ontwikkelen? In het project TrafVic onderzoeken we hoe slachtoffers en nabestaanden van een ernstig verkeersongeval het best geholpen kunnen worden.

Expertgroep aanpak veelplegers in het verkeer

Een betere bescherming tegen veelplegers in het verkeer. Daar maakt de expertgroep ‘Aanpak veelplegers in het verkeer’ zich hard voor. Maatregelen moeten voorkomen dat verkeersmisdadigers opnieuw in de fout gaan.

Voor professionals

Ben jij een professional en wil je op het gebied van verkeer, of op een ander gebied met ons samenwerken? Bezoek dan onze speciale pagina ‘voor professionals’.

Steun het programma Verkeer

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Dit kan al met een eenmalige bijdrage.

  • Help verkeersslachtoffers voorkomen en de behandeling voor slachtoffers en nabestaanden te verbeteren. Met een structurele bijdrage financieren we meerdere projecten voor een lange tijd.

Nieuws en updates

Een alcoholslot is een apparaat dat helpt om de wegen veiliger te maken. Het zit in auto’s en meet of de bestuurder alcohol heeft gedronken. Voordat de auto gestart kan worden, moet de bestuurder in het apparaat blazen. Als er te veel alcohol in de adem zit, start de auto niet. Hoe werkt het precies, wat zijn de voor- en nadelen en kunnen we straks allemaal een alcoholslot in onze auto verwachten? We zetten het voor je op een rij.

Elke dag overlijden er twee mensen in het verkeer. Dit kan komen door een noodlottig ongeval, maar ook door alcoholgebruik of ander onverantwoord rijgedrag zoals te hard rijden. Fonds Slachtofferhulp wil graag de meningen van Nederlanders weten over verschillende maatregelen en gedrag in het verkeer.