Een maximum snelheid van 30 km per uur in de stad. Een verplichte fietshelm. Een keurmerk voor fietsverlichting. Het zijn allemaal maatregelen die het verkeer mogelijk veiliger maken. We vroegen het Nederlands publiek wat de belangrijkste thema’s zijn. En dat leverde verrassende resultaten op.
Bijna driekwart van de respondenten was het hier mee eens. Veel mensen zien hier dus een mogelijkheid in om het verkeer veiliger te maken. Maar er waren ook wat tegengeluiden. Bijvoorbeeld dat dan e-bikers en scooterrijders ook een maximum snelheid in de stad opgelegd zouden moeten krijgen.
Iets meer dan de helft van de respondenten reageerde positief op deze maatregel. Tegengeluiden waren vooral dat ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen en de kinderen moeten leren veilig over te steken.
De overgrote meerderheid was het eens met een zero-tolerance beleid als het gaat om alcohol in het verkeer. Geen alcohol of drugs verkleint de kans op ongelukken, was een veelgehoorde reactie.
Iets meer dan de helft van de respondenten vond de verplichting van een fietshelm voor e-bikers een goede maatregel om het verkeer veiliger te maken. Veel mensen hebben er geen probleem mee om een helm te dragen, maar respondenten gaven ook aan dat het gebruik van een mobiele telefoon op de fiets of in de auto pas echt zorgt gevaarlijke situaties.