Ongelukken in het verkeer in Nederland | Statistieken
Het aantal ongelukken in het verkeer in Nederland geeft een goed beeld van hoe veilig onze Nederlandse wegen zijn. Feiten, cijfers en statistieken.
De Europese wegen behoren tot de veiligste wegen van de wereld. Toch is het aantal verkeersslachtoffers en verkeersdoden in Nederland hoog. Welke cijfers zijn hiervan bekend? En welke impact heeft een verkeersongeval op slachtoffers? We zetten het voor je op een rij.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland
In het verkeer in Nederland komt elk jaar een groot aantal ongelukken voor. Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden jaarlijks aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Aantal verkeersdoden Nederland
In 2024 vielen er 675 doden in het verkeer in Nederland, 9 minder dan in 2023. De meeste slachtoffers vielen wederom onder de fietsers. Het aantal bromfietsers, brom- en snorscooters dat overleed door een verkeersongeval is in de laatste 25 jaar niet zo laag geweest. In 2024 kwamen 30 mensen om in het verkeer door een ongeval met een bromfiets, brom- of snorscooter. In 2000 overleden er nog 104 bromfietsers, brom- en snorscooters. Bron: CBS.
Aantal fiets ongelukken in Nederland
In 2024 kwamen 246 fietsers om het leven in het verkeer, 24 minder dan het jaar ervoor. Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed 44 procent op een e-bike. Hoofdletsel was de meest voorkomende oorzaak (60%) bij het overlijden van fietsers.
Ernstig verkeersgewonden in Nederland
In 2021 raakten naar schatting 6.800 personen ernstig gewond in het verkeer in Nederland. Dat aantal is vergelijkbaar met het aantal in 2020, maar lager dan verwacht kon worden op grond van de stijgende trend tot en met 2019. In dat jaar kwam het aantal ernstig verkeersgewonden na een jarenlange stijging uit op 6.900. Dat de slachtofferaantallen in 2020 en 2021 lager zijn dan verwacht, is waarschijnlijk het gevolg van de coronamaatregelen waardoor er in deze jaren minder verkeer op de weg was.
Ruim zeven van de tien (71%) ernstig verkeersgewonden is een fietser. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij geen motorvoertuig is betrokken. Ruim de helft van de ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder, een op de zes (17%) is 80 jaar of ouder.
(Bron: SWOV)
Verkeersmisdrijven in Nederland 2015–2024
Niet elk verkeersongeval is, of blijft bij, een ongeluk. In bepaalde gevallen spreken we van een verkeersmisdrijf. Bijvoorbeeld als iemand rijdt onder invloed of de plaats van een ongeval verlaat. Onderstaande cijfers tonen de jaarlijks geregistreerde verkeersmisdrijven tussen 2015 en 2023. Bron: CBS.
| Jaartal | Aantal verkeersmisdrijven |
|---|---|
| 2015 | 114.735 |
| 2016 | 114.830 |
| 2017 | 111.865 |
| 2018 | 118.285 |
| 2019 | 125.500 |
| 2020 | 115.575 |
| 2021 | 120.000 |
| 2022 | 140.395 |
| 2023 | 135.405* |
| 2024 | 131.345* |
*voorlopige cijfers
Telefoon achter het stuur
Van de verkeersdeelnemers maakt 75% zich weleens schuldig aan bellen, vergaderen, fotograferen of zelfs gamen achter het stuur of op de fiets. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV in 2023. Levensgevaarlijk. Het aandeel respondenten dat weleens de telefoon in het verkeer gebruikt is gestegen van 72% (2021) naar 75% (2023). Als je kijkt naar de handelingen, dan zie je vooral dat volwassenen meer handelingen uitvoeren dan in 2021. Bij jongeren zien we alleen een stijging in het aandeel voetgangers dat weleens de navigatie instelt. Meer feiten en cijfers vind je op de website van SWOV.
Waar gebeuren de meeste ongelukken in het verkeer?
Het aantal ongelukken in het verkeer in Nederland verschilt per wegsoort/snelheidslimiet. Dit zegt het SWOV hierover:
Er vallen veel meer verkeersdoden op wegvakken dan op kruispunten, behalve op gemeentelijke 50 km/uur-wegen. Ten opzichte van het jaar 2011 zijn opvallende verschillen in 2020: 23 minder geregistreerde verkeersdoden op wegvakken van 120 km/uur-wegen, 19 doden meer op wegen met een limiet van 100 km/uur, en 14 meer op 130 km/uur-wegen. Daarnaast vielen er in 2020 minder geregistreerde doden op gemeentelijke 50 km/uur-wegen: in totaal 49 minder dan in 2011 op zowel wegvakken als kruispunten. Bij 80 km/uur-wegen is vooral het kleiner aantal (20 minder) verkeersdoden op gemeentelijke wegvakken opvallend. Op gemeentelijke 30 km/uur- en 60 km/uur-wegen is tussen 2011 en 2020 juist een relatief grote toename van geregistreerde doden te zien, namelijk 23 meer op 30 km/uur-wegen en 35 meer op 60 km/uur-wegen.
Impact verkeersongeval op slachtoffers
In ons meerjarenonderzoek Victims in Modern Society staan sociale steun, erkenning, gebruik van professionele hulpverlening en psychische klachten na slachtofferschap centraal. Het thema verkeer is ook onderdeel van dit onderzoek. Hieronder een aantal resultaten uit 2018.
- 430.000 mensen (18+) waren slachtoffer van een verkeersongeval
- voor 350.000 mensen was dit de meest schokkende gebeurtenis van dat jaar
- voor 110.000 mensen was dit zeer stressvol
- 40% van de verkeersslachtoffers heeft lichamelijke problemen
- 12% heeft psychische problemen
- 15% problemen met werk
- 16% financiële problemen
Sociale steun en erkenning na verkeersongeval
Onderstaande resultaten uit 2018 hebben betrekking op de sociale steun en erkenning van slachtoffers na een verkeersongeval:
-
- 94% deelt zijn ervaring met familie en vrienden
- 35% met collega’s of mede-studenten
- 28% heeft contact met de politie
- 9% heeft contact met een psycholoog
- 3% heeft contact met Slachtofferhulp Nederland
- 2% heeft contact met lotgenoten
- 25% ervaart een gebrek aan emotionele steun en een luisterend oor
Maatschappelijke kosten van verkeersongevallen
De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn enorm. Volgens het SWOV bedragen de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen namelijk gemiddeld € 17 miljard in 2018 (€ 15,8 tot € 18,6 miljard): vergelijkbaar met ruim 2% van het bruto binnenlands product (bbp).
De geschatte kosten per verkeersdode bedragen € 2,9 miljoen. Voor een ernstig verkeersgewonde is dat € 310.000. (Bron: SWOV)
Alcohol en drugs in het verkeer
Alcohol en drugs in het verkeer zijn een no-go. Toch is er in 2022 een enorme stijging in het aantal boetes voor rijden onder invloed. Gemiddeld komen er elk jaar zo’n 75 tot 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer. Dit en meer feiten en cijfers over alcohol en het verkeer lees je hier.
Verkeersdoden in Nederland: statistieken aantallen 2023
In 2023 vielen er 684 doden in het verkeer in Nederland, 61 minder dan in 2022. Ondanks de daling zijn er opnieuw meer verkeersdoden dan tussen 2010 en 2021. Het doel van het kabinet van nul verkeersslachtoffers in 2050 verder weg dan ooit lijkt.
Maak van verkeersveiligheid een nationale prioriteit!
Nederland heeft als ambitie voor 2050: nul verkeersslachtoffers. Dat is mooi, maar politiek en beleidsmatig gezien ook te vrijblijvend. Om écht effectief te zijn, moet het nieuwe kabinet dus stevig doorpakken. De Verkeerscoalitie biedt oplossingen aan in het ‘Verkeersveiligheidsmanifest 2.0’. Hiermee kan de politiek aan de slag om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Maar is verkeersveiligheid alleen een taak van de politiek? Of kunnen we zelf ook van verkeersveiligheid een prioriteit maken?
Specialistische hulp voor nabestaanden op rouwbehandeling.nl
Rouwen is moeilijk. Helemaal als je te maken hebt met een onverwacht verlies, bijvoorbeeld door een verkeersongeval. Problemen om te rouwen liggen dan snel op de loer. Het is belangrijk dit te herkennen en de juiste behandeling te vinden. Daarom hebben we de website www.rouwbehandeling.nl in het leven geroepen.