De Europese wegen behoren tot de veiligste wegen van de wereld. Toch is het aantal verkeersslachtoffers en verkeersdoden in Nederland hoog. Welke cijfers zijn hiervan bekend? En welke impact heeft een verkeersongeval op slachtoffers? We zetten het voor je op een rij.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland
In het verkeer in Nederland komt elk jaar een groot aantal ongelukken voor. Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Aantal auto-ongelukken
Tussen 1999 en 2019 is het aantal verkeersdoden met de auto met 60% gedaald (van 587 naar 237). Van alle fatale verkeersongelukken in 2020 ging het bij 32% om auto-inzittenden.
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Opvallend is dat jonge automobilisten (tussen de 18 en 24 jaar) naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog. Dit komt door het verschil in ervaring en door factoren die met de leeftijd samenhangen (bijvoorbeeld extra gevoeligheid voor gebruik van drugs in het verkeer).
Statistieken scooter-ongelukken
Van het totaal aantal scooter-ongelukken in Nederland zijn geen heel recente cijfers bekend. Wel is duidelijk dat tussen 2005 en 2009 het aantal ongelukken met scooters met 87% is gestegen. Van de 9800 slachtoffers die jaarlijks terechtkwamen op de Spoedeisende Eerste Hulp, is 15% opgenomen in een ziekenhuis. De meeste slachtoffers waren tussen de 15 en 19 jaar.
- In 2009, het laatste jaar waarin het aantal scooterrijders dat ernstig gewond raakte nog betrouwbaar vast te stellen was, ging het om zo’n 2800 personen.
- In 2016 kwam het aantal verkeersdoden onder scooterrijders (en bestuurders van brom- en snorfietsers, inclusief de brommobiel) neer op 44. Dat is 7% van het totaal aantal verkeersdoden in Nederland in dat jaar. In de afgelopen tien jaar is het aantal verkeersdoden onder brom- en snorfietsers licht gedaald.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
Tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen fietsers met 11%. Het aantal 70-plussers dat omkwam met de fiets (inclusief e-bikes) steeg in deze periode met 68%.
Het hoogste aantal dodelijke fietsslachtoffers was in 2000 (233), het laagste aantal in 2010 (162). 2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden. In 2019 daalde dit cijfer naar 203.