Hoe werkt de verplichte automatische snelheidsbegrenzer (ISA) in auto’s?

Sinds 6 juli 2022 worden alle nieuwe auto’s in de EU uitgerust met rij-assistenten. Het doel? Auto’s en autorijden veiliger maken. ISA is één van die systemen. Wat is het en wat merk je ervan als bestuurder?

Gepubliceerd op

Twintig procent minder verkeersdoden: dankzij ISA zou het werkelijkheid kunnen worden. Dat bleek uit onderzoek naar de veiligheidssystemen die sinds 6 juli 2022 verplicht zijn voor alle nieuwe auto’s in de EU. En dat is niet voor niks, want te hard rijden is een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen. De combinatie van systemen – onder de noemer ADAS – moeten autorijden veiliger maken, zowel voor de bestuurder als de omgeving. ISA – een zogenaamde snelheidsbegrenzer – is één van die verplichte systemen.

Wat betekent ISA?

ISA staat voor Intelligent Speed Assistance. Letterlijk vertaald: intelligente snelheidsassistent. In Nederland wordt ook wel gesproken van een snelheidsbegrenzer. Veel moderne auto’s van vóór 6 juli 2022 zijn al uitgerust met het systeem.

Hoe werkt een snelheidsbegrenzer?

De intelligente snelheidsassistent – of snelheidsbegrenzer – vergelijkt de gereden snelheid met de geldende snelheid volgens de verkeersborden of zoals aangegeven door de navigatie. Zo herkent de assistent bijvoorbeeld verkeersborden en geeft deze informatie door aan de bestuurder. Dat gebeurt doormiddel van een geluidje of zelfs door de tegendruk op het gaspedaal te verhogen. Gas geven kan nog wel, maar minder makkelijk. Het wordt daardoor dus ietsje ‘moeilijker’ om de snelheid te overtreden – of de bestuurder dat nu bewust of per ongeluk doet.

ISA is een assistent. Dat betekent dat je als bestuurder nog altijd de volledige controle over je voertuig hebt. Als bestuurder kun je het systeem zelf uitschakelen. Dat moet je dan wel elke keer doen als je in de auto stapt. Volgens de Europese regels worden de rijhulpsystemen namelijk elke keer wanneer je de auto start, automatisch ingeschakeld.

Welke andere rijsystemen zijn er?

ISA is met name bedoeld om bestuurders veiliger te laten rijden. En zo zijn er nog een hoop andere systemen beschikbaar. Niet alleen bedoeld voor veilig rijden, maar ook om het de bestuurder gemakkelijker te maken. Zo past adaptive cruise control automatisch je snelheid aan om te voorkomen dat je tegen je voorligger botst. En de rijbaanassistent helpt je om binnen te lijnen te blijven. Raak je de lijnen aan, dan gaat je stuur bijvoorbeeld trillen. Sommige systemen gaan nog een stapje verder en proberen via een stuurcorrectie te voorkomen dat je de rijstrook onbedoeld verlaat. Het dodehoek-waarschuwingssysteem waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek. Ook zo kan een botsing voorkomen worden, bijvoorbeeld bij het invoegen.

Koop je een nieuwe auto? Of lease je er eentje (via je werk)? Dan doe je er goed aan om bij de dealer te informeren met welke systemen je auto precies is uitgerust. Dat is niet voor elke auto hetzelfde.

Is Nederland klaar voor ISA?

Niet iedereen is even blij met de invoer van de verplichte snelheidsbegrenzer. Zo gaat een hardnekkige fabel de ronde dat ISA gegevens zou opslaan in een zogenaamde black box (EDR). En die vervolgens doorgeeft aan de politie wanneer je de fout in gaat. Hier lees je hoe het echt zit.

Daarnaast blijkt in de praktijk dat ISA niet altijd de goede snelheid weet af te lezen. Voor een succesvolle werking van ISA zijn goed zichtbare, leesbare, logische snelheidsborden nodig. Dat is helaas niet overal in Nederland het geval. Daarom startten de provincies Overijssel en Noord-Brabant begin september 2022 met een proef om te bepalen of de verkeersinformatie in de provincies up to date is.