Klik op bovenstaande afbeelding om deze in het groot te bekijken
De afgelopen twee jaar hebben onze casemanagers in 47 casussen ondersteuning geboden na een melding van een incident door één van de deelnemende ziekenhuizen (Diakonessenhuis, Dijklander Ziekenhuis, Reinier de Graaf Gasthuis, St. Jansdal, Tergooi, Spaarne Gasthuis en UMC Utrecht). Gedurende de pilot en na afloop heeft Bureau Beke de effectiviteit onderzocht aan de hand van diepte-interviews met alle betrokkenen en zijn kwaliteitscriteria opgesteld waar het casemanagement voor deze doelgroep aan moet voldoen.
Eigenwaarde
Zonder uitzondering waren alle gedupeerden enthousiast over de geboden ondersteuning door de casemanager. Zo gaf één van de ondervraagden aan: “Ik vond het erg prettig dat de casemanager bij ons thuiskwam en de open vraag stelde ‘Wat kan ik voor jullie doen?’. Ze stelde ons daardoor direct gerust en maakte heel duidelijk er echt voor mij en mijn man te zijn.” En ander vertelde: “Voor mij is het voor behoud van eigenwaarde belangrijk dat ik zelfstandig dit soort dingen kan doen maar vanwege mijn cognitieve problemen is het belangrijk dat er wel iemand met me meekijkt dus dat was erg prettig.”
Ineke Sybesma, directeur Fonds Slachtofferhulp: “Mensen kunnen niet meer werken, kunnen het trauma moeilijk verwerken, moeten hun woning aanpassen, raken verwikkeld in een juridische strijd of zien hun relatie stranden. De onderzoeksresultaten bevestigen dat onafhankelijk casemanagement aan gedupeerde ziekenhuispatiënten dan van grote meerwaarde is om weer grip te krijgen op hun leven.”
Vervolg?
Nu de verkennende pilot is afgerond en de meerwaarde is aangetoond, onderzoeken we samen met betrokken partijen en op basis van de geleerde lessen, wat er nodig is om deze vorm van ondersteuning op grotere schaal te kunnen bieden. Zodat in de toekomst alle gedupeerden en hun naasten na het meemaken van een medische misser structureel kunnen rekenen op onafhankelijk casemanagement op hun weg naar herstel.