Toolkit over signalen van kindermishandeling voor onderwijsprofessionals

De gevolgen van kindermishandeling voor kinderen zijn groot, maar het wordt te vaak en niet op tijd herkend, bijvoorbeeld door professionals. Of, professionals worstelen met de vraag hoe zij deze vermoedens kunnen uiten. Hoe eerder er hulp komt voor kinderen die kindermishandeling meemaken, hoe beter. Onderzoekers van het NSCR doen daarom verdiepend onderzoek naar de signalen van kindermishandeling en vertalen dit naar een toolkit voor onderwijsprofessionals.



Waarom dit project?

Het meemaken van kindermishandeling kan ernstige en langdurige gevolgen hebben voor kinderen. Gerichte en vroegtijdige hulp aan kinderen kan het risico op deze gevolgen beperken. Daarom is het belangrijk dat we signalen van kindermishandeling op tijd opmerken. Bijvoorbeeld door leerkrachten die in hun werk dagelijks en intensief contact hebben met kinderen en hun ouders. In de praktijk blijkt het herkennen van signalen van kindermishandeling door leerkrachten niet eenvoudig te zijn.

Onvoldoende voorlichtingsmateriaal
Er is momenteel nog weinig systematisch onderzoek gedaan naar de context waarin de signalen van kindermishandeling plaatsvinden en hoe ze geïnterpreteerd worden. Ook is er nog onvoldoende voorlichtingsmateriaal voor leerkrachten dat in hun behoefte voorziet bij de signalering van kindermishandeling en het ondersteunen van een kind. Zeker omdat het voor hen niet altijd eenvoudig is dit onderwerp bespreekbaar te maken: de relatie en het dagelijks contact met ouders en kinderen is immers heel belangrijk voor hun dagelijks werk, en staat hiermee mogelijk ‘op het spel’. 
 

Doel van het project

Onderzoekers van het NSCR doen verdiepend onderzoek naar de signalen van kindermishandeling. Zij vertalen dit onderzoek naar een toolkit dat gebruikt kan worden door leerkrachten. Daardoor kunnen zij kindermishandeling eerder signaleren en kan er eerder hulp worden ingeschakeld. Hoe eerder er hulp ingeschakeld wordt, hoe eerder het kind weer veilig kan opgroeien.   

 

Inhoud van het project

Dit project van het NSCR bestaat uit drie onderdelen.

  • Uitgebreid literatuur- en dossieronderzoek naar de signalen van kindermishandeling, niet alleen van kinderen zélf, maar ook in de context van het gezin en de bredere sociale omgeving.
  • Interviews met professionals en ervaringsdeskundigen.
  • Ontwikkelen van een toolkit voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs. Dit wordt in samenwerking met onderwijskundigen, pedagogen en leerkrachten gedaan.

Dit project start in augustus 2024 en is naar verwachting in augustus 2026 afgerond.