Verkeerscijfers: een pleidooi voor de verhalen achter de cijfers

De mens achter de verkeerscijfers


In 2024 vielen 675 verkeersdoden, negen minder dan een jaar eerder. Dat publiceert het CBS vandaag. Fietsers, van wie er afgelopen jaar bijna de helft op een e-bike reed, vormen de grootste groep verkeersdoden. Alhoewel dit verkeerscijfer dalende is, zijn het enorme aantallen. Elk slachtoffer is er immers een te veel. Zeker als je je realiseert dat er achter die cijfers een hoop verdriet schuilgaat. Daarom blijven wij, net als voorgaande jaren, pleiten oog te houden voor het leed achter de cijfers.

Doneer
Boog Oranje
Boog Oranje
Boog Oranje
Gepubliceerd op

Een pleidooi voor de mens achter de cijfers

Gemiddeld zijn er bij elke verkeersdode vier directe nabestaanden voor wie het leven niet meer hetzelfde is. Bij een plotseling verlies, zoals een verkeersongeval, loopt een op de twee nabestaanden het risico om complexe rouwklachten te ontwikkelen. Ze lopen vast op school, het werk of in relaties. En hebben professionele hulp op maat nodig om hun leven weer op de rit te krijgen.

Mensen die gemist worden

Het CBS meldde ook dat in 2024 opnieuw meer fietsers dan automobilisten om het leven kwamen in het verkeer, en dan met name ouderen op e-bikes. Het eerste beeld dat veel mensen bij deze berichtgeving krijgen, is dat ouderen op een e-bike vast harder rijden dan wat past bij hun reactievermogen. Een hard oordeel. We hebben het hier over iemands oma die blij is dat ze dankzij haar e-bike weer mobiel is en zelf naar haar kleinkinderen kan een dorp verderop, om een middagje op te passen. Of een vader die nog prima zelf zijn boodschappen op de fiets wil doen. Mensen die gemist worden.

Impact op de achterblijvers

En dat geldt natuurlijk voor iedereen die achterblijft. Een verkeersongeval met dodelijke afloop heeft enorme impact op de achterblijvers. Door het plotselinge verlies van een dierbare kunnen nabestaanden moeite hebben met hun rouwproces. Ze kunnen last krijgen van posttraumatische stress (PTSS). Dit leidt vaak tot depressie en boosheid, moeite met werken en/of studeren of ernstige psychische klachten op de lange termijn.

Erkenning trauma en goede zorg 

Programmamanager Verkeer Marijke Brouwer: ‘Aandacht voor verkeerscijfers en oorzaken is van groot belang, maar laten we vooral ook oog houden voor het leed achter de cijfers. Erkenning van het trauma en goede zorg aan nabestaanden én verkeersslachtoffers is ontzettend belangrijk. Maar waar krijgen slachtoffers in de nasleep van een ongeval allemaal mee te maken en waar lopen zij het meeste tegenaan? Waar gaat het goed en waar minder goed? Zijn slachtoffers überhaupt wel op de hoogte van het bestaan van de verschillende hulpdiensten en weten zij die ook te bereiken? Om meer inzicht te krijgen in bovengenoemde vragen hebben we vorig jaar Ipsos I&O de opdracht gegeven voor een meerjarig behoefteonderzoek onder verkeersslachtoffers. Zodat we, indien nodig, het hulpaanbod in Nederland kunnen verbeteren en verkeersslachtoffers kunnen helpen hun kracht te hervinden.

Heb jij onlangs een verkeersongeval meegemaakt?

Fonds Slachtofferhulp wil graag in gesprek komen met mensen die het afgelopen half jaar bij een verkeersongeval betrokken zijn geweest of die iemand aan een verkeersongeval hebben verloren. Is dit jou overkomen en zou je mee willen werken aan ons onderzoek? Graag zouden we het met je hebben over hoe het nu met je gaat en over de ondersteuning die je al dan niet ontvangt. Klik hier om je aan te melden. Via deze link kom je bij een korte vragenlijst, waarin je bijzonderheden over jouw situatie kunt vermelden. We zullen je op basis van jouw antwoorden persoonlijk benaderd om jouw deelname te bespreken.