Je hebt er vast wel eens van gehoord: een zwarte doos. Alle vliegtuigen hebben er eentje. De zwarte doos registreert vluchtgegevens zoals temperatuur, vliegsnelheid en hoogte. De gegevens zijn bedoeld om een onderzoek na een eventueel vliegtuigongeluk te ondersteunen. Sinds 6 juli 2022 zijn ook alle nieuwe auto’s binnen de EU uitgerust met zo’n black box. En deze dient precies hetzelfde doel als in vliegtuigen.
Wat is een black box?
De black box in een auto heet officieel een EDR. EDR staat voor event data recorder. Dat is dan ook precies wat de zogenaamde black box doet: gegevens registreren. Zoals de snelheid van het voertuig, of er geremd of gestuurd werd, of de airbags zijn geactiveerd en met welke kracht een botsing plaatsvond.
Hoe werkt een black box?
Deze gegevens die door de black box worden geregistreerd, worden continu overschreven. Bij een ongeval zijn dus alleen de gegevens van een paar seconden voorafgaand aan, tijdens en na het ongeluk zichtbaar. Die gegevens zijn vooral van belang om te weten wat er mis ging. De zwarte doos bevat géén gegevens waarmee het voertuig, de eigenaar of de bestuurder geïdentificeerd kunnen worden. En voldoet op die manier aan de AVG. Bovendien kunnen de gegevens alleen worden opgevraagd door daarvoor geautoriseerde autoriteiten. Zoals bijvoorbeeld de politie.
Waarom is EDR verplicht?
De zwarte doos is het niet het enige verplicht onderdeel in nieuw ontwikkelde auto’s. Ook moeten alle auto’s binnen de EU voorzien zijn van een aantal veiligheidssystemen. De belangrijkste is ISA, een intelligente snelheidsassistent. Voor bestaande modellen auto’s geldt dat ze nog tot 2024 hebben om de systemen te integreren.
De systemen zijn verplicht gesteld door de EU ter verbetering van de veiligheid. De zwarte doos zal met name een rol spelen bij ongevallen-analyse en leiden tot meer kennis over ongevalsfactoren. Maar mogelijk helpt de zwarte doos ook preventief. Een ongeluk maken en liegen over de gereden snelheid is er dan niet meer bij.