Medische fout huisarts
Medische incidenten kunnen ook bij de huisarts voorkomen. Zo kan een huisarts onvoldoende gespecialiseerd zijn in bepaalde gezondheidsklachten, een patiënt niet (tijdig) doorverwijzen, of een klacht niet of te vaag omschrijven in het medisch dossier. Dit kan voorkomen zonder dat de huisarts beseft verkeerd te handelen. Soms ligt de oorzaak in een te onduidelijke uitleg van klachten door de patiënt zelf, bijvoorbeeld vanwege cultuurverschillen of taalproblemen.
Het feit dat de patiënt of zijn naasten vaak onvoldoende inzicht hebben in het verloop van de behandeling, maakt dat een medische misser bij de huisarts lang onopgemerkt kan blijven.
Harde cijfers over medische ‘fouten’ die specifiek door huisartsen worden gemaakt, zijn er niet.
Betrokkenheid patiënten bij onderzoek
Als er sprake is van een calamiteit is de zorgaanbieder verplicht een onderzoek in te stellen. De IGJ wil dat patiënten en hun familie hierbij betrokken worden. In de praktijk is dit niet altijd mogelijk. Sommige patiënten willen niet, zijn overleden of hebben geen familie. Een 100% score is dus in de praktijk niet mogelijk. Het percentage dat betrokken is bij een dergelijk onderzoek stijgt snel:
- 2013: minder dan 20%
- 2017: 80%
- 2018: 93%
De impact van een medisch incident op slachtoffers
Dat een medisch incident grote gevolgen heeft voor het slachtoffer, blijkt uit de resultaten van ons Victims-onderzoek. Slachtoffers van medische incidenten kampen veel vaker met psychische, werkgerelateerde, financiële, religieuze en juridische problemen dan mensen die geen trauma hebben meegemaakt. Ongeveer 28% heeft zelfs ernstige PTSS-symptomen.
Zo’n 56% van de slachtoffers van medische fouten komt in de problemen. Mensen verliezen hun werk, kunnen het trauma moeilijk verwerken, raken verwikkeld in een juridische strijd of zien hun relatie stranden. Problemen die duidelijk minder vaak voorkomen bij mensen die geen trauma hebben meegemaakt: 19%.
Het onderzoek sluit eventuele problemen uit die de getroffene al had vóór het incident. Waarmee het hoge percentage puur relateert aan problemen als gevolg van het medische incident.
De impact van een medisch incident op zorgverleners
Fonds Slachtofferhulp vindt het belangrijk dat slachtoffers gehoord worden en de juiste hulp ontvangen. En met slachtoffers bedoelen we zeker niet alleen patiënten. Zorgverleners worden als ‘second victim’ vaak ook getroffen.
Uit een enquête van de Federatie Medisch Specialisten – waarop ruim 1700 medisch specialisten reageerden – blijkt dat de impact van een medisch incident behalve voor de patiënt, ook groot is voor de betrokken medisch specialist. De gevolgen van een medisch incident staan haaks op de intentie om goede zorg te verlenen. Dit doet zoveel met ze dat 15% aangeeft na een ernstig medisch incident te hebben overwogen om tijdelijk met hun werk te stoppen. 9% overwoog zelfs helemaal te stoppen.
Betrokkenheid bij een medische misser geeft een gevoel van falen, maakt onzeker en demotiveert. Veel respondenten gaven aan dat meer openheid zou helpen bij de verwerking van zo’n incident.
(Bron: De Medisch Specialist)