Stem van het slachtoffer
Neem slachtofferrechten mee naar de stembus. Graag laten we je zien wat de verschillende politieke partijen doen om te zorgen dat de rechtspositie van slachtoffers verbetert. Geef jouw mening over een van onderstaande onderwerpen.
Rechten van slachtoffers
Slachtoffers van misdrijven hebben rechten. Maar in de praktijk is het vaak de vraag of ze die rechten ook echt kunnen gebruiken. Te vaak blijven het alleen mooie woorden op papier. Als die rechten worden geschonden, is het moeilijk om er iets tegen te doen.
Zo krijgen slachtoffers soms geen belangrijke informatie van het OM over een zitting. Ook kunnen ze hun spreekrecht niet altijd gebruiken.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, om slachtoffers echt serieus te nemen en hun positie in het strafproces te versterken, vindt Fonds Slachtofferhulp dat hun rechten niet mogen worden gezien als een gunst. Slachtofferrechten moeten vaststaande, afdwingbare rechten zijn. Daarom pleiten wij ervoor dat in de wet duidelijke remedies worden opgenomen, zodat hun rechten daadwerkelijk kunnen opeisen als die niet worden nageleefd.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op verbetering van de positie van het slachtoffer
tijdens en na het strafproces. We hebben helaas veel voorbeelden gezien en verhalen gehoord van slachtoffers die hun rechten niet konden uitoefenen. Je hebt niks aan rechten als je ze niet kan
afdwingen. Het nieuwe Wetboek van Strafvordering zou hier verbetering in brengen. Om daar zeker van te zijn hebben we een motie ingediend om hier werk van te maken. Daar gaan we graag mee door. - PVV
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens. Slachtoffers van misdrijven hebben recht op erkenning, bescherming en een eerlijke behandeling binnen het strafrecht. In de praktijk ervaren zij echter regelmatig dat hun positie zwak is: hun rechten worden niet altijd nageleefd en zijn moeilijk af te dwingen. BBB is voorstander van het wettelijk vastleggen van slachtofferrechten, mits dit strafrechtelijke rechtszaken niet dermate ernstig vertraagd.
- CDA
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens. Op papier hebben slachtoffers verschillende rechten, maar in de praktijk worden ze soms onvoldoende nageleefd. Het CDA heeft voor de Wet uitbreiding slachtofferrechten gestemd, en wil dat deze rechten ook daadwerkelijk kunnen worden benut door slachtoffers.
- D66
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens, rechten kunnen niet vrijblijvend zijn. Daarom is het ook goed dat in de wet onder andere is geregeld dat slachtoffers spreekrecht kunnen vragen in een rechtszaak, zij geïnformeerd moeten worden over de strafzaak en de dader en schadevergoeding kunnen eisen. Het is ook goed dat in het nieuwe wetboek van Strafvordering de slachtofferrechten nog worden verbeterd door onder andere het spreekrecht uit te breiden en door ook nabestaanden van slachtoffers zelf slachtofferrechten te geven.
GL-PvdA pleit daarnaast voor het standaard combineren civiele en strafrechtelijke zittingen in het geval huiselijk geweld om de juridische en praktische kwesties rondom voogdij en omgangsregelingen te stroomlijnen en de veiligheid van slachtoffers te waarborgen.
- SP
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens: Dat slachtofferrechten goed moet worden geborgd in de wetgeving is essentieel voor de SP. Dat betekent ook dat gezien de verscheidenheid waarin iemand slachtoffer kan zijn, dit in meerdere wetten moet worden geborgd en er altijd een rol moet zijn voor slachtofferrechten. Voorbeelden zijn het nieuwe wetboek van strafvordering of de aankomende wet over de strafbaarstelling van psychisch geweld.
- ChristenUnie
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 1: Slachtofferrechten zijn rechten en geen gunsten, daarom moeten zij wettelijk afdwingbaar worden gemaakt.
Eens. Slachtofferrechten worden vaak niet nageleefd. Het is essentieel dat deze rechten wettelijk afdwingbaar zijn, zodat slachtoffers ze daadwerkelijk kunnen opeisen. Dit versterkt het vertrouwen in de rechtsstaat en voorkomt willekeur. Recht op bescherming en herstel is een fundamentele plicht van de overheid.
Wat doet Fonds Slachtofferhulp?
Jaarlijks worden meer dan 1,5 miljoen mensen in Nederland slachtoffer van een misdrijf, ongeval of ramp. Je wilt zo snel mogelijk achter je laten wat er is gebeurd. En weer op kracht komen. Kracht groeit met de juiste steun. Met wetten die recht doen. Met hulp die je weer krachtig maakt. Met erkenning voor wat jou is overkomen. En met praktische informatie en steun waar je écht verder mee kunt. Hoe pakken we dat aan?
Verzekering voor slachtoffers
Slachtoffers hebben recht op snelle schadevergoeding. Zonder eindeloos te wachten.
Voor veel slachtoffers van misdrijven is het moeilijk om schade vergoed te krijgen. Soms is de dader niet bekend. Soms duurt het strafproces lang en is het ingewikkeld. In zulke gevallen blijven slachtoffers vaak zitten met de schade. Terwijl ze juist behoefte hebben aan een snelle oplossing, zodat ze verder kunnen met hun leven.
Voor sommige vormen van schade kan een verzekering helpen. Bijvoorbeeld een extra dekking op de aansprakelijkheidsverzekering, die bijna iedereen al heeft. Met zo’n aanvulling krijgen slachtoffers hun schade snel en zonder veel gedoe vergoed.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat slachtoffers nooit de dupe mogen worden van lange procedures of onvindbare daders. Slachtoffers hebben recht op snelle en eerlijke schadevergoeding, zodat zij hun leven weer kunnen oppakken. Daarom steunen wij het idee van een verzekering die schade na een misdrijf dekt. Zo wordt de schade snel en zonder onnodige drempels vergoed, en komen slachtoffers niet langer in de wachtstand te staan.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Eens. Wij vinden dat slachtoffers hun schade sneller en effectiever vergoed moeten kunnen krijgen.
Daarom wil de VVD dat er meer bescherming komt voor slachtoffers bij de afhandeling van schadevergoedingen. Ook wil de VVD dat er voldoende aandacht moet zijn voor slachtoffers bij gesubsidieerde rechtsbijstand. Slachtofferadvocaten moeten net zo goed aanspraak kunnen maken op vergoedingen vanuit de gesubsidieerde rechtsbijstand als andere advocaten. - PVV
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Neutraal. Toelichting: BBB zet in op daadwerkelijke compensatie en ondersteuning, maar laat ruimte voor verschillende instrumenten om dat te bereiken. Een verzekering zou kunnen bijdragen aan snelle en zekere compensatie, vooral wanneer daders niet kunnen betalen, maar het risico bestaat dat dit de verantwoordelijkheid van daders afschuift op collectieve middelen. Daarom is een neutrale positie passend: BBB staat open voor oplossingen die slachtoffers helpen, mits ze rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid niet ondermijnen.
- CDA
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Oneens. Er bestaat een fonds dat slachtoffers van gewelds- of seksuele misdrijven met ernstig letsel een financiële tegemoetkoming biedt (Schadefonds Geweldsmisdrijven). Daarnaast schiet de overheid vaak schadevergoedingen voor via het CJIB als de veroordeelde (nog) niet kan betalen. Het CDA wil liever deze bestaande systemen verbeteren, in plaats van nieuwe systemen opzetten. Overigens is het al mogelijk om een letselschadeverzekering af te sluiten, zoals een ongevallenverzekering of aansprakelijkheidsverzekering.
- D66
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Oneens, het zou beter zijn als de schadevergoeding na een misdrijf door het slachtoffer effectiever afgedwongen kan gaan worden. Dat kan door de mogelijkheid te versterken dat slachtoffers tijdens een strafproces hun schadeclaim kunnen indienen. Daarnaast kan het Schadefonds Geweldsmisdrijven in het geval de dader niet kan of wil betalen zorgen dat het slachtoffer de schade vergoed krijgt. Dat fonds wordt nu nog veel te weinig gebruikt. Als meer slachtoffers in het strafproces hun claim kunnen neerleggen of het Schadefonds weten te vinden is een verzekering, die mensen immers geld kost, wellicht niet nodig zijn. Overigens staat het verzekeringsmaatschappijen vrij om een verzekering voor schadevergoeding na een misdrijf aan te bieden.
- SP
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Eens: Voor slachtoffers die een lager inkomen hebben is dit een groot probleem. Dit terwijl schadevergoedingen juist snel en goed moeten worden uitbetaald. Een gezamenlijk fonds of een verzekering kan hierin uitkomst bieden.
- ChristenUnie
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 2: Er moet een verzekering komen voor schadevergoeding na een misdrijf.
Eens. Een verzekering of garantiefonds waarborgt dat slachtoffers hun schade vergoed krijgen, ook als de dader financieel niet toereikend is. Dit voorkomt extra leed en sluit aan bij onze inzet voor rechtvaardigheid en bescherming van kwetsbaren.
Aanpak deepfakes en wraakporno
Schadelijke beelden op internet kunnen levens verwoesten. Deepfakes en wraakporno hebben grote gevolgen voor slachtoffers. In de wet staat dat toezichthouders en platforms snel moeten ingrijpen en dit soort materiaal moeten verwijderen. Maar in de praktijk gebeurt dat vaak niet of veel te laat. Daardoor blijft de schadelijke inhoud online staan en duurt het leed van slachtoffers langer.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat slachtoffers beter beschermd moeten worden tegen schadelijke online beelden. Het is onacceptabel dat deepfakes en wraakporno vaak lang online blijven staan. Daarom moeten toezichthouders digitale platforms verplichten om dit soort materiaal zo snel mogelijk te verwijderen, zodat het leed van slachtoffers niet onnodig wordt verlengd.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens. Wij vinden dat platforms en hostingdiensten moeten worden gedwongen om op verzoek van slachtoffers schadelijke beelden zo snel mogelijk te verwijderen en bij schadelijke content ook altijd de gegevens van de plaatser te delen met de politie. Wij vinden 24 uur eigenlijk al te lang. Wij streven ernaar dat in de praktijk binnen één uur deze beelden zijn verwijderd, zoals dat ook gebeurt met terroristische content.
- PVV
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens. Wij vinden dat digitale platforms een duidelijke verantwoordelijkheid hebben om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud. Beelden van geweld, misbruik of andere vormen van schadelijke online content kunnen grote impact hebben op slachtoffers en de samenleving. Het is onacceptabel dat zulke beelden vaak dagenlang online blijven circuleren. Tegelijk is het belangrijk dat deze maatregelen zorgvuldig worden uitgevoerd, zodat vrijheid van meningsuiting behouden blijft. Maar bescherming van mensen, vooral jongeren en slachtoffers, moet altijd vooropstaan. Snelle verwijdering van schadelijke beelden is een kwestie van fatsoen en verantwoordelijkheid.
- CDA
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens. Schadelijke beelden hebben een enorme impact op slachtoffers en moeten zo snel mogelijk worden verwijderd om verdere verspreiding te voorkomen. Platforms hebben hierin een grote verantwoordelijkheid. Wanneer ze deze verantwoordelijkheid niet of onvoldoende nemen, moeten ze wat het CDA betreft hiertoe worden gedwongen en worden bestraft.
- D66
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens, het is van het grootste belang dat schadelijke content verdwijnt en dat dat vooral ook snel gebeurt voordat het verder verspreid wordt.
- SP
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens: Schadelijk beeldmateriaal, zoals gewelddadige, intimiderende of discriminerende inhoud, kan ernstige gevolgen hebben voor slachtoffers en de samenleving. Elke minuut dat dit materiaal online blijft, vergroot de kans op verspreiding. Snelle verwijdering binnen 24 uur is daarom cruciaal om een veilige online omgeving te waarborgen. Platforms dragen hierin een duidelijke verantwoordelijkheid om actief en tijdig op te treden na aanwijzing hierop van de toezichthouders.
- ChristenUnie
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 3: Toezichthouders moeten digitale platforms dwingen om binnen 24 uur schadelijke beelden te verwijderen.
Eens. Online schadelijke content, zeker van seksueel geweld, heeft enorme impact. We steunen strenge regels voor platforms om deze binnen 24 uur te verwijderen, met boetes bij nalatigheid. Hoe langer schadelijke beelden online staan, hoe moeilijker hoe moeilijker verwijdering wordt. De digitale omgeving moet veilig zijn voor iedereen en in alle omstandigheden privacy waarborgen.
Slachtoffers van online seksueel misbruik helpen
Eén op de twee jongeren in Nederland tussen de 12 en 25 jaar krijgt te maken met online seksueel misbruik of online seksuele intimidatie. Maar weinig slachtoffers komen bij de hulpverlening in beeld. Ze hebben vaak het gevoel dat er toch niets meer gedaan kan worden en durven er met niemand over te praten. En zo blijven ze rondlopen met gevoelens van schuld, schaamte en angst.
Voorlichting jongeren over online seksueel geweld
Steeds meer jongeren worden slachtoffer van online seksueel geweld. Denk aan situaties zoals ongewenste beelden die online gedeeld worden of het verspreiden van deepfakes. Hoe kunnen jongeren het beste leren omgaan met dit soort situaties? Sommigen vinden dat scholen hier voorlichting over moeten geven, zodat jongeren leren de risico’s te herkennen en weten wat ze kunnen doen. Anderen vinden dat dit vooral de taak van ouders is en thuis besproken moet worden.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Oneens, Fonds Slachtofferhulp is van mening dat het ook de taak van scholen is om kinderen goed voor te lichten en voor te bereiden op situaties die ze kunnen tegenkomen, zoals online seksueel geweld. Scholen hebben een belangrijke rol in het geven van betrouwbare informatie en het versterken van weerbaarheid, zodat jongeren weten wat ze kunnen doen als het hen overkomt.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Oneens. Het is de taak van zowel de ouders als van scholen om voorlichting te geven over online seksueel geweld en de gevaren daarvan. Het is verstandig als ook de overheid samenwerkt met scholen en andere organisaties en meer inzet op bewustwordingscampagnes.
- PVV
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Neutraal. Toelichting: BBB erkent het belang van ouderlijke verantwoordelijkheid in de opvoeding, zeker bij gevoelige thema’s zoals seksualiteit en online gedrag. Tegelijkertijd vindt BBB dat preventie en vroegsignalering essentieel zijn, ook in het onderwijs. In het debat over suïcidaliteit en mentale gezondheid bij jongeren (5 april 2024) pleitte BBB voor leraren die durven vragen hoe het écht gaat met een leerling, wat laat zien dat scholen een rol hebben in signalering en bewustwording. BBB is dus niet principieel tegen voorlichting op scholen, maar vindt dat deze moet aansluiten bij de opvoeding thuis en niet mag vervangen wat ouders zelf moeten doen.
- CDA
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Oneens. Het CDA vindt dat er een grote verantwoordelijkheid ligt bij de ouders wat betreft de voorlichting over online seksueel geweld, maar dat de scholen hierbij ook een taak hebben. Kinderen moeten namelijk ook op school digitaal vaardig worden gemaakt en leren waar hun (online) grenzen liggen.
- D66
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Oneens, ook scholen hebben een rol bij de opvoeding van kinderen, niet alleen de ouders.
- SP
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Oneens: Scholen hebben een belangrijke rol in het onderwijzen van seksuele en relationele vorming. Online seksueel geweld speelt daarin, jammer genoeg, een steeds grotere rol en daarom is het belangrijk dat scholen daar ook aandacht voor hebben.
- ChristenUnie
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 4: Het is de taak van ouders om hun kinderen voor te lichten over online seksueel geweld. Dit hoort niet thuis op school.
Oneens. Preventie en voorlichting zijn essentieel en horen bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van zowel ouders als scholen. Scholen spelen een belangrijke rol in het bereiken van alle jongeren, ook wie thuis weinig voorlichting krijgt.
Hulp aan slachtoffers seksueel geweld
Slachtoffers van seksueel geweld moeten overal dezelfde hulp kunnen krijgen.
Toegang tot hulp bij seksueel geweld is in Nederland belangrijk, maar in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Omdat de hulp geregeld wordt per regio, kan de organisatie en kwaliteit verschillen van plek tot plek. Voor slachtoffers kan dit betekenen dat ze niet overal dezelfde gespecialiseerde hulp krijgen, zowel bij fysiek als online seksueel geweld.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat goede zorg en ondersteuning voor slachtoffers van seksueel geweld essentieel is. Nu is de hulp vaak regionaal georganiseerd, waardoor de kwaliteit en beschikbaarheid per gemeente verschillen. Wij vinden dat iedereen in Nederland recht heeft op passende en gespecialiseerde zorg, ongeacht waar je woont. Landelijke coördinatie en financiering is nodig om de kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat elk slachtoffer direct de juiste hulp krijgt.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens. Daarom is het verstandig dat de noodlijn voor femicide 24/7 beschikbaar is en er landelijke
financiering komt voor het centrum voor seksueel geweld. - PVV
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens. Toelichting: BBB benadrukt in meerdere debatten en schriftelijke overleggen het belang van toegankelijke zorg voor iedereen, ongeacht woonplaats. BBB pleit voor laagdrempelige hulp, snelle toegang tot geestelijke gezondheidszorg, en regie bij de overheid om wachttijden en regionale verschillen aan te pakken. Dit sluit direct aan bij de stelling. BBB vindt dat slachtoffers van seksueel geweld niet mogen worden geconfronteerd met bureaucratie of regionale verschillen in hulpverlening.
- CDA
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens. Elk slachtoffer van seksueel geweld moet direct hulp kunnen krijgen, ongeacht waar dit in Nederland is. Dat vraagt wel om uitbreiding van capaciteit van bijvoorbeeld de centra seksueel geweld, en betere regionale samenwerking. Voor het CDA staat de bescherming van slachtoffers voorop.
- D66
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens, de Centra Seksueel Geweld doen dat al. Die zijn 24/7 bereikbaar. Voor alle vormen van seksueel geweld.
- SP
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens: De toegang tot professionele zorg en ondersteuning voor mensen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld moet verbeterd worden. Nu krijgen zij vaak nog te maken met het eigen risico, terwijl het nooit je ‘eigen risico’ is als dat je wordt aangedaan. Dat moet dus zo snel mogelijk stoppen. Ook moeten we gaan investeren in deze zorg, zodat slachtoffers overal de juiste zorg kunnen krijgen. De SP doet veel voorstellen om hier verbeteringen in te brengen.
- ChristenUnie
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 5: Elk slachtoffer van seksueel geweld (zowel fysiek als online) moet direct professionele hulp kunnen krijgen, ongeacht waar in Nederland.
Eens. Toegankelijke en kwalitatief hoogstaande hulp moet voor iedereen overal in het land beschikbaar zijn. Huidige regionale verschillen in hulpverlening ondermijnen herstel en rechtvaardigheid.
Voorkomen femicide
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord.
Dit noemen we femicide. De laatste tijd krijgt dit veel aandacht in de media, maar wat gaat Nederland hieraan doen? Voor ideeën wordt vaak gekeken naar andere landen. In het Verenigd Koninkrijk is er bijvoorbeeld Clare’s Law. Deze regeling geeft mensen de mogelijkheid om bij de politie te vragen of hun huidige of ex-partner een verleden heeft van geweld of agressief gedrag. Het doel is om mensen te beschermen tegen huiselijk geweld, zodat ze betere keuzes kunnen maken in hun relaties.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat vrouwen beschermd moeten worden tegen mensen met een gewelddadig verleden. Veiligheid is het allerbelangrijkst. Maar we moeten ook goed letten op de privacy van anderen. Een regeling als deze moet daarom duidelijke kaders hebben, zodat vrouwen veilig zijn zonder dat onnodig iemands privacy wordt geschonden.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Eens. In het Verenigd Koninkrijk noemen ze dit ‘Clare’s law’ en kan dit al. Wij willen dat dit ook in Nederland mogelijk wordt. Vrouwen moeten bij de politie kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld en agressie.
- PVV
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Neutraal. Het is belangrijk dat vrouwen zich veilig kunnen voelen in een relatie en beschermd worden tegen geweld. Tegelijk vinden wij dat de privacy van personen zorgvuldig moet worden beschermd. Veiligheid en privacy zijn beide fundamentele waarden, en het is van belang om een goede balans te vinden tussen deze belangen voordat zulke maatregelen worden ingevoerd. Wanneer er serieuze vermoedens en/of aantijgingen zijn jegens een gewelddadig persoon, dan kan het van waarde zijn voor een vrouw om deze gegevens te kunnen zien. Maar BBB is ertegen dat elke vrouw voor een partner deze gegevens lukraak kan opvragen.
- CDA
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Eens. Het beschikbaar stellen van informatie over een eventueel gewelddadig verleden van een partner kan vrouwen in een vroeg stadium helpen om een geïnformeerde keuze te maken of hulp te zoeken. In het Verenigd Koninkrijk is dit middels de Clare’s Law ingevoerd, en wat het CDA betreft doen we dit ook in Nederland.
- D66
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Eens, GL-PvdA is voorstander voor invoering van Clare’s Law in Nederland. Daarmee kunnen vrouwen zelf informatie kunnen opvragen over het verleden van hun partner. En kan de politiek proactief informatie verstrekken wanneer zij vermoedt dat iemand risico loopt.
- SP
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Eens: We moeten veel meer doen om vrouwen te beschermen tegen gewelddadige partners. Vrouwen toegang geven tot informatie over of hun partner eerder over de schreef is gegaan kan daarbij helpen. Tegelijkertijd is dit ook een beperking van de privacy, dus we verwachten een oplossing die niet verder gaat dan strikt noodzakelijk.
- ChristenUnie
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 6: Vrouwen moeten kunnen nagaan of hun partner een geschiedenis heeft van geweld – veiligheid gaat boven privacy.
Neutraal. De ongenuanceerde formulering van de stelling maakt dat we hier geen ‘eens’ kunnen invullen. In situaties die levensbedreigend kunnen zijn, moet veiligheid namelijk inderdaad voorop staan. Bij een gegrond vermoeden van een geweldadig verleden worden vrouwen dan in staat gesteld om informatie op te vragen. Aan de andere kant blijft privacy een belangrijke waarde. Een zorgvuldige afweging tussen veiligheid en privacy waarborgt effectieve bescherming tegen partnergeweld, zonder onnodige inbreuk op privacy bij onschuldigen.
Slachtoffers van online criminaliteit helpen
In Nederland worden jaarlijks ruim 2 miljoen mensen slachtoffer van online criminaliteit. De impact is vaak net zo groot als bij fysieke misdrijven. Wat begint met een onschuldige klik of goedbedoeld vertrouwen, kan onverwacht ingrijpende gevolgen hebben voor iemands gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen.
Psychisch geweld
Psychisch geweld kan net zo schadelijk zijn als fysiek geweld.
Het demissionaire kabinet werkt aan een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te maken. Dit is een belangrijke stap, want psychisch geweld kan grote gevolgen hebben voor het leven van slachtoffers. Vaak is het ook een waarschuwing dat fysiek geweld kan volgen. Denk bijvoorbeeld aan constante bedreigingen, vernederingen, isolatie of controle die het slachtoffer emotioneel kapot kunnen maken.
Toch is het strafbaar maken van psychisch geweld niet makkelijk. Het is moeilijk te bewijzen wat precies psychisch geweld is, omdat het vaak gaat om woorden, gedrag en intenties die je niet kunt aanraken. Waar ligt de grens tussen heftige ruzies en systematische psychische mishandeling? En hoe kan de rechter beoordelen wat wel of niet strafbaar is? Daardoor is het lastig om een duidelijke wet te maken die slachtoffers beschermt zonder dat iemand onterecht wordt gestraft.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat psychisch geweld serieus genomen moet worden. Personen die hun partner of iemand anders constant vernederen, controleren of manipuleren, mogen niet ongestraft blijven. Dit soort gedrag kan net zo schadelijk zijn als fysiek geweld en is vaak een waarschuwing voor ernstiger geweld.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Eens. Vormen van dwingende controle, manipulatie, ‘gaslighting’ en andere intieme terreur zijn op
dit moment niet in alle gevallen strafrechtelijk te vervolgen. Daarom moeten we dergelijke vormen
van psychisch geweld zelfstandig strafbaar stellen. - PVV
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling
Eens. Wij vinden dat psychische en emotionele mishandeling binnen relaties even serieus moet worden genomen als fysieke mishandeling. Structurele vernedering, controle en manipulatie kunnen diepe schade veroorzaken en slachtoffers langdurig beïnvloeden. Het huidige kabinet werkt ook aan het wetsvoorstel strafbaarstelling psychische mishandeling. BBB is hier groot voorstander van.
- CDA
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Eens. Het CDA wil dat psychisch geweld wettelijk wordt verboden. Het stelselmatig vernederen of manipuleren kan leiden tot blijvende psychische schade. Slachtoffers verdienen erkenning en bescherming hiertegen.
- D66
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Eens, GL-PvdA vindt dat psychisch geweld, ook wel bekend als dwingende controle, expliciet als een misdrijf in de wet moet worden opgenomen. Dit omvat onder andere (fysieke) intimidatie, controle over het leven van slachtoffers, vernedering bedreigingen, isolatie, seksueel misbruik, gaslighting, negeren en verbale beledigingen. Belangrijk, want het erkennen van psychisch geweld is essentieel, omdat het vaak de basis vormt voor ernstiger gewelddadig gedrag en uiteindelijk kan leiden tot femicide.
- SP
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Eens: Psychisch geweld is net zozeer mishandeling als fysiek geweld en kan in sommige gevallen nog veel ergere gevolgen hebben. Dit moet strafbaar worden, daarom is de SP voorstander van een wet tot strafbaarstelling van psychisch geweld.
- ChristenUnie
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 7: Personen die zich schuldig maken aan structurele vernedering, controle of manipulatie binnen een relatie mogen niet vrijuit gaan – ook dat is mishandeling.
Eens. Alle vormen van geweld, inclusief structureel psychisch geweld, zijn onacceptabel en moeten wettelijk erkend en hard aangepakt worden. Psychisch geweld veroorzaakt langdurige, ernstige schade vergelijkbaar met fysiek geweld. Naast juridische erkenning is preventie met bewustwording en versterkte beschermingsmaatregelen onmisbaar.
Veelplegers in het verkeer
Herhaaldelijke verkeersovertredingen zijn een groot gevaar op de weg.
Vooral mensen die rijden onder invloed van alcohol veroorzaken vaak ongelukken. Deze ongelukken kunnen levens kosten of blijvende schade geven. Om de wegen veiliger te maken, pleiten veel mensen voor strengere maatregelen, zoals het intrekken van rijbewijzen of het verplicht plaatsen van alcoholsloten. Toch ontstaan er ook vragen: werken deze straffen echt en zijn ze eerlijk en passend?
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Veelplegers in het verkeer veroorzaken jaarlijks veel slachtoffers. Rijden onder invloed van alcohol leidt in Nederland jaarlijks tot 75 tot 185 doden, en veel van deze ongelukken worden veroorzaakt door mensen die eerder al zijn gepakt voor rijden onder invloed. Het is belangrijk dat dit wordt aangepakt om de samenleving te beschermen. Het alcoholslot is een goede oplossing: het voorkomt dat mensen met alcohol op achter het stuur kruipen, terwijl ze bijvoorbeeld naar werk of mantelzorg kunnen blijven rijden. Zo worden slachtoffers effectief voorkomen en wordt de verkeersveiligheid beter gewaarborgd.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Eens. Er gebeuren veel ongelukken door asociaal gedrag. Daarom moeten verkeershufters
zwaarder worden bestraft. Dat betekent hogere boetes, gevangenisstraffen voor drank- en
drugsrijders en een levenslange rijontzegging voor recidivisten. - PVV
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Oneens. Hoewel verkeersveiligheid van groot belang is, vindt BBB het automatisch intrekken van een rijbewijs te ver gaan. Niet alle herhaalde overtredingen zijn even ernstig, en er moet ruimte blijven voor maatwerk. Een rijbewijs afpakken heeft daarnaast grote gevolgen voor iemands werk en dagelijks leven, daarom moet dat alleen gebeuren na zorgvuldige beoordeling van de ernst en omstandigheden van het gedrag.
- CDA
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Eens. Verkeersrecidivisten vormen een groot gevaar voor de veiligheid van andere weggebruikers. Door het afnemen van het rijbewijs, voorkomen we dat er nog meer verkeersslachtoffers vallen. Bij herhaaldelijke overtredingen moet het rijbewijs dus worden afgenomen.
- D66
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Eens, als boetes niet meer werken biedt de wet nu al de mogelijkheid om een rijbewijs bij ernstige verkeersovertredingen in te vorderen of de rijbevoegdheid van iemand af te nemen. Dat zou vaker toegepast kunnen worden.
- SP
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Eens: We verwachten van alle automobilisten dat zij veilig op de weg rijden door zich aan de verkeersregels te houden en nuchter achter het stuur te zitten. Bij mensen die ernstige overtredingen maken, zoals veel te hard rijden, gevaarlijk rijgedrag, rijden onder de invloed van drugs of alcohol, of mensen verwonden door hun gevaarlijk rijgedrag vordert de politie hun rijbewijs in en maakt de rechter een beslissing over het ontzeggen van hun rijbevoegdheid. Bij herhaalde verkeersovertredingen moet dit zeker worden meegenomen door de rechter. Ook is de SP voorstander van het alcoholslot.
- ChristenUnie
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 8: Herhaalde verkeersovertreders zijn een tikkende tijdbom, hun rijbewijs moet direct afgenomen worden voordat er slachtoffers vallen.
Eens. Veiligheid van mens en dier staat voorop. Strenge maatregelen en snelle intrekking van rijbewijzen bij recidive zijn noodzakelijk om onnodige slachtoffers te voorkomen. Daarnaast kunnen ongelukken met fietsers en wandelaars worden voorkomen door het veiliger maken van de verkeersituatie voor fietsers en wandelaars. Dit draagt tevens bij aan een veilige en gezondere samenleving.
Slachtoffers van verkeersongevallen helpen
De Nederlandse wegen veilig? Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeval. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En gemiddeld 700 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Milieucriminaliteit
Milieucriminaliteit is slecht voor het milieu, maar ook voor de gezondheid en levenskwaliteit van mensen. Veel slachtoffers merken pas later dat ze ziek worden of klachten krijgen. Omdat zij zichzelf vaak niet als slachtoffer zien, wordt milieucriminaliteit soms onterecht een “slachtofferloos delict” genoemd. Daardoor ligt de focus bij zulke misdrijven vaak op het herstel van natuur en milieu, terwijl de gedupeerde omwonenden en werknemers achterblijven.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp richt zich op de vaak vergeten slachtoffers van milieucriminaliteit, niet op natuurherstel – daarvoor bestaan al veel andere organisaties. Wij vinden dat omwonenden en werknemers die de gevolgen van vervuiling ondervinden, erkenning en ondersteuning moeten krijgen. Hun perspectief moet daarom serieus meewegen bij het verlenen van vergunningen, toezicht en handhaving.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Eens. Bij het verlenen van vergunningen – zeker wanneer er flinke impact is bij de leefomgeving van mensen – is het van belang dat burgers op een juiste manier worden betrokken bij besluitvorming. Dit sluit aan bij het belang van een dienstbare, betrouwbare en transparante overheid.
- PVV
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Oneens. De belangen van omwonenden wegen mee bij vergunningverlening, maar moeten worden afgewogen tegen andere belangen, zoals werkgelegenheid, economie en nutsvoorzieningen. Wetten en regels bieden al waarborgen tegen vervuiling. Procedures moeten proportioneel zijn en in balans met alle relevante belangen.
- CDA
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Eens. Voor het CDA staat de gezondheid en leefomgeving van omwonenden centraal. Bij vergunningverlening moet hun perspectief nadrukkelijk worden meegewogen, zodat mensen zich beschermd weten en vertrouwen hebben in de overheid. Dat vraagt om duidelijke randvoorwaarden en stevige handhaving, in balans met economische en maatschappelijke haalbaarheid.
- D66
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Eens, op de eerste plaats zou er veel strenger moeten worden opgetreden tegen bedrijven die vervuilen. Op de tweede plaats moeten de belangen en gezondheid van omwonenden het zwaarst wegen.
- SP
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Eens: Iedereen heeft recht op een schone en gezonde leefomgeving. Te vaak zien we dat bedrijven vervuilende stoffen mogen uitstoten nadat allang is bewezen dat de stoffen gevaarlijk zijn, met alle schade aan de volksgezondheid en milieu van dien. Bedrijven mogen pas stoffen uitstoten of produceren zodra zij kunnen aantonen dat deze veilig zijn. We maken een einde aan het gebruik van microplastics en komt er per direct een verbod op het uitstoten van PFAS. We dwingen vervuilende industrieën om het gebruik van plastic af te bouwen. De normen voor luchtkwaliteit en geluidsbelasting worden aangescherpt. We treden harder op tegen het lozen en storten van giftige stoffen, inclusief asbest. Het gebruik van bouwstoffen zoals staalslakken wordt verboden, zolang niet is aangetoond dat het onschadelijk is voor mens en milieu. De vervuiler betaalt, niet de samenleving.
- ChristenUnie
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 9: Het perspectief van omwonenden moet zwaarder worden meegewogen meewegen bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die mogelijk vervuiling veroorzaken.
Eens. Omwonenden zijn de eerste slachtoffers van vervuiling en moeten daarom echte inspraak krijgen. Wij zorgen daarom voor structurele vertegenwoordiging waarbij omwonenden als volwaardige partners worden betrokken bij vergunningprocedures en toezicht. Er komt een Onafhankelijke Autoriteit Gezondheid, die de gezondheid van mens, dier en omgeving moet waarborgen.
Slachtofferverhalen als entertainment
True crime-series en films zijn populairder dan ooit. Ze laten mensen zien wat er gebeurt in schokkende zaken. Maar voor nabestaanden van slachtoffers kan het erg zwaar zijn als hun persoonlijke verhaal wordt verfilmd, vooral zonder hun toestemming. Vaak wordt er ook fictie toegevoegd om het verhaal spannender te maken. Dat kan zorgen voor een verkeerd beeld van wat er echt is gebeurd. Dit roept de vraag op: hoe vinden we een goede balans tussen de nieuwsgierigheid van het publiek en het respect voor de gevoelens van nabestaanden?
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat het leed van nabestaanden altijd zwaarder moet wegen dan de wens voor entertainment. Films, series of documentaires over moordzaken mogen pas gemaakt of uitgebracht worden met toestemming van de nabestaanden. Zo wordt hun privacy en emotionele veiligheid gerespecteerd, en wordt voorkomen dat hun verlies onnodig wordt uitgebuit of vertekend.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Eens. Ongewenste inbreuk op privacy van slachtoffers is niet acceptabel. De VVD vindt het
belangrijk dat makers in gesprek gaan met slachtoffers en nabestaanden en niet zomaar worden geconfronteerd met films over een moordzaak van hun geliefde. - PVV
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Neutraal. Toelichting: BBB hecht waarde aan respect voor slachtoffers en nabestaanden, en zet tegelijk in op vrije, pluriforme media. We pleiten voor een menselijke benadering en bescherming van kwetsbaren, maar spreken ons niet uit over verplichte toestemming voor media-uitingen over moordzaken. Daarom kiest BBB voor een neutrale positie: zorgvuldigheid en respect moeten worden bevorderd, zonder de mediavrijheid direct te beperken.
- CDA
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Oneens. Producties over moordzaken mogen niet gedreven worden door sensatiezucht. Er moet respectvol worden omgaan met de nabestaanden en slachtoffers, en daarin hebben producenten ook een grote verantwoordelijkheid. Het CDA wil daarom dat nabestaanden en slachtoffers een duidelijke rol krijgen in de ontwikkeling van films en documentaires over moordzaken, op zijn minst met vooraf overleg. We willen alleen niet zo ver gaan dat het alleen gepubliceerd mag worden na uitdrukkelijke toestemming.
- D66
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Gedeeltelijk mee eens, nabestaanden van slachtoffers van een moord moeten niet op een ongewenste manier geconfronteerd worden met beelden die voor hen extra leed toevoegen. Dat wil zeggen dat er in ieder geval overleg moet zijn met die nabestaanden. Dat wil niet zeggen dat nabestaanden in alle gevallen altijd het maken van een film of documentaire moeten kunnen voorkomen. De persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting zijn ook belangrijk.
- SP
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Eens: Het leed voor nabestaanden van slachtoffers is groot en kan verergerd worden als filmmakers of documentairemakers een onvolledig of onbehoorlijk beeld neerzetten van het slachtoffer. Het is belangrijk dat er toestemming nodig is van deze makers richting de nabestaanden van de slachtoffers.
- ChristenUnie
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 10: Het leed van nabestaanden weegt zwaarder dan de wens voor entertainment, films en documentaires over moordzaken moeten toestemming hebben van de nabestaanden.
Eens. Commerciële exploitatie van leed kan nabestaanden ernstig traumatiseren en hun herstel belemmeren. Respectvolle omgang en toestemming zijn daarom noodzakelijk om het leed niet te vergroten.
Slachtoffers in de media
Iedereen kan slachtoffer worden van een verkeersongeluk of een ramp. Voor slachtoffers en hun naasten is de impact vaak groot, vooral als ze daarna in de media komen. Daarom is het belangrijk dat media rekening houden met hun belangen, bijvoorbeeld bij naamsvermelding en herkenbare details. Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien Nederlanders vinden dat slachtoffers dezelfde rechten moeten hebben als verdachten en daders. Concreet betekent dit: slachtoffers onherkenbaar in beeld en hun naam alleen met voornaam en initiaal van de achternaam vermelden.
Wat vind jij?
Wat vindt Fonds Slachtofferhulp?
Eens, Fonds Slachtofferhulp vindt dat slachtoffers ook in de media goed beschermd moeten worden. Media moeten rekening houden met hun belangen, bijvoorbeeld door foto’s van slachtoffers of hun omgeving onherkenbaar te maken en alleen de voornaam en initiaal van de achternaam te vermelden. Dit geldt zowel voor nieuwsbeelden, reportages als sociale media. Op deze manier worden slachtoffers en hun naasten beschermd tegen extra leed en onnodige aandacht, en blijft hun privacy gewaarborgd.
Wat vinden de politieke partijen?
- VVD
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens. Terwijl de meeste media wel oog hebben voor het belang van de privacy van de dader, wordt
er soms geen rekening gehouden met de belangen van slachtoffers. Dat moet anders. - PVV
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- BBB
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens. Toelichting: In lijn met de vorige stelling en de visie van BBB op respectvolle omgang met slachtoffers, is BBB voorstander van bescherming van privacy en waardigheid. Een zorgvuldige omgang met gevoelige informatie is nodig. Dat betekent kritisch zijn op media die herleidbare details publiceren zonder noodzaak. Meer terughoudendheid is vereist en bescherming van slachtoffers.
- CDA
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens. We zijn het hiermee eens; berichtgeving in de media die herleidbaar is en voortkomt uit sensatiezucht kan grote impact hebben. Dat geldt ook voor verspreiding van beelden op sociale media. Een van de maatregelen die het CDA wil nemen is het strafbaar stellen van het openbaar maken en verspreiden van beelden van slachtoffers van bijvoorbeeld verkeersongelukken en geweldsmisdrijven.
- D66
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- GroenLinks-PvdA
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens, slachtoffers hebben recht op bescherming van hun privacy. Om die reden heeft GL-PvdA een wetsvoorstel ingediend die het verspreiden van beelden van hulpeloze slachtoffers van bijvoorbeeld verkeersongevallen of geweldsmisdrijven, strafbaar stelt.
- SP
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens: Vaak zijn journalisten niet goed op de hoogte van de risico’s die bestaan bij verslaglegging van slachtofferschap. Door meer aandacht te geven aan de belangen van slachtoffers kunnen jouranalisten hun werk doen op een manier dat slachtoffers niet in meer ellende brengen. Dat is goed voor journalisten en slachtoffers.
- ChristenUnie
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Heeft nog niet gereageerd op deze stelling.
- Partij voor de Dieren
Stelling 11: Media moeten meer rekening houden met de belangen van slachtoffers als het gaat om naamsvermelding en herleidbare details in berichtgeving.
Eens. Media dragen verantwoordelijkheid voor zorgvuldige omgang met privacy en bescherming van slachtoffers en nabestaanden. Helder geformuleerde regels zijn nodig slachtoffers tegen onnodige naamsvermelding te beschermen. Privacy is voor de Partij voor de Dieren een groot goed.