Onderzoek hulpbehoeften verkeersslachtoffers en nabestaanden

Fonds Slachtofferhulp is een meerjarig behoefteonderzoek gestart om inzichtelijk te krijgen waar de grootste hulpbehoeften van zowel nabestaanden die een dierbare zijn verloren bij een verkeersongeval als van verkeersslachtoffers liggen.



Waarom dit project?

Wanneer je een verkeersongeval hebt meegemaakt of je een dierbare bent verloren door een verkeersongeval, kom je vaak in een web van verschillende instanties terecht. Zoveel instanties, dat slachtoffers vaak door de bomen het bos niet meer zien. En waar ligt eigenlijk precies de hulpbehoefte bij deze doelgroep? Om dat in kaart te brengen is Fonds Slachtofferhulp gestart met een meerjarig behoefteonderzoek.

Erkenning van trauma en goede zorg
Programmamanager Marijke Brouwer-Poelgeest: “We hebben Ipsos I&O de opdracht gegeven voor een meerjarig behoefteonderzoek onder verkeersslachtoffers en nabestaanden om in kaart te brengen waar slachtoffers en nabestaanden in de nasleep van een ongeval allemaal mee te maken krijgen.  Waar lopen zij het meeste tegenaan? Waar gaat het goed en waar minder goed? Zijn slachtoffers überhaupt wel op de hoogte van het bestaan van de verschillende hulpdiensten en weten zij die ook te bereiken? Aandacht voor de verkeerscijfers en oorzaken is van groot belang, maar laten we vooral ook oog houden voor het leed achter de cijfers. Erkenning van het trauma en goede zorg aan nabestaanden én verkeersslachtoffers is ontzettend belangrijk, maar dan moeten we wel weten aan welk type zorg zij behoefte hebben.”

Doel van het project

Het doel van dit onderzoek is om te bekijken waar de hulpbehoefte ligt van iemand die een verkeersongeval heeft meegemaakt of iemand die door een verkeersongeval een naaste is verloren, en om uit te vinden of het huidige hulpaanbod wel passend is.

 

Inhoud van het project

Het onderzoeksbureau volgt de deelnemers twee jaar lang. Er wordt een online platform opgezet waarop deelnemers gedurende twee jaar iedere twee maanden een korte vragenlijst invullen en -indien gewenst- aan een forum deelnemen. Op dat platform reflecteren deelnemers op hun ervaringen en helpen daarmee elkaar mogelijk verder in hun proces. Het platform dient dus ook als een vorm van lotgenotencontact, voor de deelnemers die daar behoefte aan hebben. Los van deelname aan het online platform, worden er gedurende de looptijd van het onderzoek op drie momenten individuele interviews gehouden om een extra luisterend oor te bieden en meer gedetailleerd in kaart te brengen in wat voor situatie de deelnemer zich bevindt.