Lesmodule ‘Wat je meemaakt’ over stress, trauma en regulatie

Leerkrachten zien leerlingen vaak worstelen met spanning, bijvoorbeeld als gevolg van trauma. Om leerlingen daarin beter te kunnen ondersteunen is voldoende kennis belangrijk. Daarom ontwikkelen Stichting Koraal en Levvel een lesmodule die leerkrachten hiervoor kunnen gebruiken.



Waarom dit project?

Ongeveer driekwart van de leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs maakt vier of meer ingrijpende gebeurtenissen mee. Scholen met een traumasensitief onderwijsklimaat zijn zich bewust van de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van leerlingen. Ze stemmen hun aanpak ook zo goed mogelijk af op specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften van deze leerlingen.  

Worstelen met spanning

Leerkrachten zien leerlingen dagelijks worstelen met spanning (onder andere als gevolg van trauma) en willen hen graag ondersteunen om beter om te kunnen gaan met deze spanning. De afgelopen jaren is er in Nederland een grootschalig onderzoek naar de opbrengsten van traumasensitief lesgeven uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat veel leerkrachten het moeilijk vinden om een gevoelig onderwerp als trauma met leerlingen te bespreken. Zij vroegen om handvatten, bijvoorbeeld in de vorm van een lesmodule. 

Doel van het project

Stichting Koraal en Levvel ontwikkelen in dit project een lesmodule die leerkrachten kunnen gebruiken in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door de lesmodule leren leerkrachten en leerlingen hoe zij op dezelfde manier over trauma kunnen praten. En zij leren hoe ze spanning herkennen en reguleren. Leerlingen worden bewuster van hoe ze soms last kunnen blijven houden van de nare gebeurtenissen die ze meemaken. Door dit bespreekbaar te maken opent het ook deuren naar het ontvangen van steun en het inschakelen van hulp wanneer dat nodig is.   

 

Inhoud van het project

Bij de ontwikkeling van de lesmodule worden zowel leerlingen als onderwijsprofessionals betrokken. Er worden meerdere pilotgroepen gedraaid in de bovenbouw van het speciaal onderwijs en in het voortgezet onderwijs. De lesmodule wordt op basis van de feedback verbeterd. De lesmodule bestaat uit: 

  • Een handleiding en Powerpoint presentaties voor de leerkracht. 
  • Een werkboek voor leerlingen met opdrachten en ervaringsgerichte oefeningen. 
  • Posters voor in de klas. 

Dit project is in november 2022 gestart en is naar verwachting in oktober 2024 afgerond.