‘Niks Gebeurd’ gaat over de 25-jarige Niels die een relatie heeft met zijn vriendin Suzanne. Hij is opgegroeid in een huishouden waar seksueel misbruik heeft plaatsgevonden, daar heeft hij nog veel last van, merkt hij in zijn huidige relatie. Daarom wil hij de dader hiermee confronteren. “De film is een heel erg dramatisch verhaal, waarbij we voor een realistische schets wilden gaan. De naam ‘Niks Gebeurd’ past daarbij, omdat er in de film wordt gedaan alsof er niks is gebeurd en tijdens de film gebeurt er ook niets. Je ziet dat het voor de hoofdrolspeler een groot probleem is, terwijl de andere mensen er juist overheen praten. We wilden ook laten zien hoe moeilijk het is om dit onderwerp aan te kaarten, te vertellen over wat er vroeger is gebeurd en de dader te confronteren. Dit is niet iets dat je zomaar vertelt, er komen veel ingewikkelde emoties bij kijken,” vertelt producent Thijmen.
Intimiteit
Regisseur Edward heeft veel mensen in zijn omgeving die worstelen met intimiteit, dat is voor hem een van de redenen om deze film te maken. “We vinden het nodig om dit verhaal te vertellen, we zijn namelijk allemaal op een manier verbonden met dit thema. Je gunt mensen die seksueel geweld mee hebben gemaakt dat zij nu iets kunnen opbouwen met een ander, maar dat is heel erg moeilijk. Dat laten wij ook zien in deze film.”
Onderzoek
Voor het maken van de film hebben de studenten veel research gedaan. “Bijna anderhalf jaar geleden zijn we al begonnen met het onderzoek en nadenken over het verhaal van de film. Wij zijn toen vijf dagen bij elkaar gekomen en vanaf dat punt zijn we verder gegaan met onderzoeken. We hebben als team veel slachtoffers gesproken en een aantal keer contact gehad met het Centrum Seksueel Geweld. Uiteindelijk hebben we een halfjaar research gedaan voordat de eerste letters op papier stonden. Het grootste deel van het maken van de film bestond dan ook uit research. De acteurs en de crew hebben er alles aan gedaan om een zo realistisch mogelijke film over seksueel misbruik te maken. Ik hoop dat dat heel erg gelukt is voor de slachtoffers,” vertelt Thijmen.
Intieme scénes
Na het schrijven van de film ging het team op zoek naar acteurs. “We hebben een heel goede cast kunnen regelen, die een goede vertolking geeft van de personages. Ze hebben zich zo in de personages verdiept, dat het echt een prachtige vertelling is geworden van die twee. Tijdens het filmen was er ook een intimiteitscoördinator aanwezig, hiermee kunnen spelers en de crew in gesprek als ze intiemere scénes speelden en zich hier gespannen over voelden. Soms geven zij zich letterlijk bloot tijdens het spelen,” aldus Thijmen. Edward vult aan: “Het is belangrijk dat de intimiteitscoördinator al vooraf intieme scénes doorneemt met de spelers, dan weten ze precies wat er gebeurt en ontstaan er geen onverwachte situaties.”
Herkenbaar
Uiteindelijk zijn Thijmen en Edward heel tevreden met het eindresultaat. “Het is geen film die je even snel kijkt. Het is een film voor slachtoffers, maar zeker ook een film voor naasten. Het laat ook zien hoe naasten het probleem in stand houden door er niet over te praten. Sommige mensen zullen de film kijken en niet helemaal begrijpen wat er nu echt gebeurd is. Maar ik denk dat het voor de mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt herkenbaar is.”