Eerste mediacafé: waarheidsvinding weegt uiteindelijk zwaarder dan privacy

Gisteravond ging de dialoog privacy & persvrijheid verder met het eerste van twee mediacafés. Een open gesprek waarin de tafelgasten spraken over de ethische afwegingen die spelen bij berichtgeving over opzienbarende zaken met veel media-aandacht.


Frank Jansen

Onder leiding van Charles Groenhuijsen spraken de gasten Peter R de Vries, Ferry Zandvliet en Evy Khouw van Namens de Familie met elkaar over de grens tussen publieke informatie die helpt bij de waarheidsvinding en herleidbare privé details van slachtoffers, die meer horen bij sensatiezucht. Ferry Zandvliet, die Bataclan overleefde, vertelde dat in de snelheid van de berichtgeving na de aanslag nogal eens vergeten werd rekening met hem te houden. En hoe hij in die eerste periode op de overlevingsstand stond en helemaal niet bezig was met media. Dit riep de vraag op in hoeverre journalisten slachtoffers en families tegen zichzelf in bescherming kunnen en moeten nemen.

De gasten waren het erover eens dat slachtoffers en hun families de regie moeten kunnen houden over berichtgeving over hun zaak, iets waar adviseurs van Namens de Familie een waardevolle rol in kunnen spelen.

Mediacafé maart

Peter R. de Vries vertelde dat in het begin van zijn loopbaan als misdaadverslaggever de scoringsdrift op redacties onmiskenbaar een grote rol speelde. Uit de vele gesprekken die hij door de jaren heen met families voerde, bleek wel de impact van berichtgeving op slachtoffers en hun nabestaanden. En hun begrijpelijke behoefte aan enige privacy in dit soort heftige situaties.

Gevraagd naar de noodzaak om gedragsregels rondom de berichtgeving beter vast te leggen, sloten de gasten af door te zeggen dat hier niet per sé de oplossing in besloten ligt. De bewustwording bij journalisten is belangrijker. Daarbij komt dat de vraag het aanbod bepaalt. Misschien moeten we de media dus niet zozeer willen ‘heropvoeden’, maar onze pijlen richten op heel sensatiebewust Nederland.

Daarover spreekt Charles met o.a. hoofdredacteur van het AD Hans Nijenhuis verder tijdens het tweede mediacafé, wanneer het thema van het tweede mediacafé ‘commerciële belangen: tegenstrijdig of niet’ is.