Hoe is het toch mogelijk dat verkeersveelplegers die alle regels aan hun laars lappen toch weer gewoon aan het verkeer mogen deelnemen? De samenleving moet hier beter tegen worden beschermd zodat nieuwe slachtoffers worden voorkomen.
Op 10 maart van dit jaar vond op de A59 een afschuwelijk verkeersmisdrijf plaats waarbij een vader, een moeder en twee tienerkinderen uit het leven werden gerukt. De 33-jarige veroorzaker Thomas de G., reed met veelteveel alcohol én drugs in zijn lijf, met een bizarre snelheid van 250 kilometer per uur over de snelweg en vond het nodig zichzelf daarbij met zijn mobiel in de hand te filmen…
Een misdaad die niet op zichzelf stond. De G. had namelijk al veel meer op zijn kerfstok; had al tientallen verkeersmisdrijven op zijn naam staan en werd door de strafrechter al eerder veroordeeld voor rijden onder invloed.
Opnieuw een verkeersveelpleger. Die keer op keer werkelijk alle regels aan zijn laars lapte en ondanks veroordelingen doodleuk weer aan het verkeer kon deelnemen. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voordat er bewezen effectieve maatregelen worden getroffen om dit soort verkeersmisdadigers van de weg te houden?
De samenleving moet beter worden beschermd tegen verkeersrecidivisten. Daar pleit Fonds Slachtofferhulp al geruime tijd voor. Want hoewel er iedere keer, na het zoveelste verkeersmisdrijf, maatschappelijk veel verontwaardiging heerst, hebben strafrechters nog steeds onvoldoende middelen in handen om verkeersveelplegers effectiever te straffen en daarmee dus ook indirect nieuwe slachtoffers te voorkomen.
"Veelplegers veroorzaken ieder jaar een flink deel van de meest ernstige verkeersmisdrijven."
- Ineke Sybesma
Sinds op initiatief van het Fonds Slachtofferhulp per 2020 de wet roekeloosheid werd aangescherpt, zien we dat het Openbaar Ministerie bij dit soort absurde verkeersmisdrijven steeds vaker voor doodslag vervolgt in plaats van dood door schuld. Helaas heeft die inzet van het OM tot nu toe nog geen standgehouden bij de rechters, die voorwaardelijke opzet niet bewezen verklaarden. Ook in het geval van Thomas de G. heeft de Officier van Justitie een uitzonderlijk hoge straf geëist. Het OM meent ook nu dat er wel degelijk sprake is van doodslag en voorwaardelijke opzet. De G. nam volgens het OM met zijn rijgedrag bewust een aanmerkelijk risico om slachtoffers te maken en hangt daardoor een gevangenisstraf van zeven jaar plus TBS met dwangverpleging boven het hoofd. Het is te hopen dat de rechtbank dit wettig en overtuigend bewezen acht. Zodat De G. voor een hele lange tijd geen gevaar meer op de weg kan zijn. En dat daarvan een waarschuwing uitgaat aan andere verkeersmisdadigers. Maar hoe hoog de straf ook is, het zal geen recht doen aan het leed van de nabestaanden, die hun dierbare familie moeten missen. De uitspraak wordt op 19 december verwacht.
Veelplegers veroorzaken ieder jaar een flink deel van de meest ernstige verkeersmisdrijven. Fonds Slachtofferhulp zal zich hard blijven maken voor een andere aanpak. Met hogere straffen enerzijds en verplichte gedragsmonitoring anderzijds. Zodat de samenleving beschermd wordt, nieuwe verkeersslachtoffers worden voorkomen en we recht doen aan het leed van nabestaanden.