Waarom onthullen slachtoffers online?
• Bewustwording
De meeste slachtoffers doen online een onthulling om anderen bewust te maken en om de stilte te doorbreken. Slachtoffers die onthullen willen het taboe rondom seksueel misbruik doorbreken. Dit past ook in de theorie rondom viral justice, waarin het onder de aandacht brengen van een bepaald onderwerp centraal staat en er interactie is tussen publiek en het slachtoffer.
• Therapeutisch doel
Daarnaast heeft online onthullen ook een therapeutisch doel, namelijk het verminderen van de eigen emoties en schaamte. Slachtoffers willen het misbruik verwerken. Alleen al door het opschrijven van wat het is aangedaan, werd door respondenten als een uitlaatklep ervaren. Je schrijft het letterlijk van je af.
• Anderen helpen
Een derde reden om online te onthullen is dat slachtoffers anderen willen helpen. Het delen van een ervaring kan andere slachtoffers helpen om te gaan met hun slachtofferschap. Door een negatieve ervaring om te zetten in iets positiefs en zo iets voor anderen betekenen. Dit kan ook een manier zijn voor lotgenotencontact.
• Hulpvraag
Verder kan het online onthullen ook een hulpvraag zijn van een slachtoffer. Slachtoffers kunnen de hoop hebben door middel van online disclosure hulp te vinden. Het online onthullen is dan soms specifiek gericht aan een hulporganisatie of een persoon.
E-shaming blijft uit
Het verkrijgen van gerechtigheid of e-shaming, het online te schande maken van iemand, wordt in het onderzoek vrijwel niet gevonden. De focus in online disclosure ligt in Nederland dus vrijwel niet op de dader, maar vooral op de ervaringen van het slachtoffer. Ook binnen de samenleving blijkt er weinig steun te zijn voor e-shaming. Ongeacht het type misbruik en de gevolgen voor de dader.
Deze bevinding staat dus tegenover de ‘bekende verhalen’ in Nederland en het buitenland waarin ‘bekende mensen’ wel gegevens over de dader delen, in #metoo berichten bijvoorbeeld.
De reacties uit de omgeving
Uit de interviews blijkt dat slachtoffers de reacties die zij krijgen op hun bericht belangrijk vinden. Bij positieve reacties voelen slachtoffers zich gehoord, gesteund en gesterkt. Iets wat hun zelfvertrouwen kan vergroten. Negatieve reacties, zoals victim blaming of ongeloof, kunnen pijnlijk zijn en slachtoffers het gevoel geven niet serieus genomen te worden. Dit kan erger zijn dan de slachtofferervaring zelf. Het uitblijven van een reactie geeft ook een negatief effect. Slachtoffers voelen zich dan niet gehoord of niet belangrijk genoeg.