Nieuws

‘Geen kind mag tussen de vrachtwagens fietsen’

19 januari 2017

Bron: Algemeen Dagblad

Lees meer over: verkeer | verkeersveiligheid | verkeersongevallen | peter van der knaap

De topadviseur voor verkeersveiligheid kraakt het Nederlandse beleid. Verkeershufters hebben vrij spel en met de regels voor de aanschaf van zuinige auto’s is ‘een blunder’ begaan, vindt hij.

Jarenlang was Nederland het beste jongetje van de klas als het gaat om verkeersveiligheid. Dat je niet achterover kunt leunen, blijkt volgens directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van der Knaap uit de nieuwste cijfers. Hij fileert het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid op alle fronten.

In 2014 stokte het aantal verkeersdoden op 570, in 2015 kwamen 621 mensen om. ,,Dat komt neer op een uitzonderlijk grote stijging van 9 procent”, rekent de verkeersexpert voor. ,,De hoogste stijging van heel Europa. De eerste maanden van 2016 duiden ook op een stijging.”

Nu bungelt Nederland op sommige lijstjes onderaan. Zo staan we in Europa plek 23 als het gaat om veiligheid van nieuwe auto’s. ,,Belastingvoordelen op energiezuinige auto’s hebben ervoor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto’s hebben gekocht”, verklaart Van der Knaap. ,,Omdat bijtelling niet gebaseerd is op uitstoot maar ook op gewicht, is er beknibbeld op allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals automatische remsystemen. De Europese Raad voor Verkeersveiligheid stelde ook vast dat auto’s in Nederland relatief laag scoren op veiligheid. Dat is serieus, want dat gaat bijvoorbeeld over wat er met kinderen op de achterbank gebeurt als zo’n auto wordt aangereden. Dat kan hoofdletsel schelen.”

Is het een blunder dat ons beleid leidt tot onveiliger auto’s kopen?
,,Ik denk dat niemand vooraf bedacht heeft dat we relatief onveilige auto’s zouden kopen. Maar als we op plek 23 van 26 staan, zou je dit een blunder kunnen noemen”, vervolgt Van der Knaap.

Maar er is meer mis met het verkeersbeleid, zegt Van der Knaap. Zo is het risico van slechte fietsverlichting iets wat we ‘al jááááren weten’, maar de juiste maatregelen en handhaving daarop blijven volgens hem uit. ,,Minder dan 41 procent van de fietsers heeft zijn verlichting op orde.” Losse lampjes die je aan je stuur of jas kunt bevestigen, waren volgens hem ‘bedoeld als noodoplossing’. ,,Het is beter dan niets, maar de kans is groot dat die losse lampjes geen goed licht geven.”

Het is hem ook een doorn in het oog dat wegen gevaarlijk ingericht zijn. ,,Ik vind het heel raar dat we al lang weten dat het veiliger is als fiets- en wegverkeer gescheiden zijn, maar dat op 45 procent van de 50-kilometerstraten géén apart fietspad is.”

Hij roept het volgende kabinet op om als doel te stellen dat geen enkel kind op weg naar school fietst tussen vrachtwagens en bussen die 50 km/u mogen. ,,Op lokale en regionale wegen valt 85 procent van alle verkeersdoden, dus dat is een logische investering. Maar ik maak me zorgen omdat de meeste gemeenten het financieel moeilijk hebben.”

Volgens Van der Knaap is er ‘een paar honderd miljoen euro’ nodig om vrije fietspaden aan te leggen. Anders wil hij de snelheid op 50-wegen terugbrengen naar 30. ,,Op het moment dat een fietser wordt aangereden, zijn de ernstige gevolgen ervan 9 keer zo groot bij 50 als bij 30 km/u.”

Hoe verbeteren we de veiligheid op de weg?
,,Geef handhaving weer de serieuze plaats in verkeersveiligheidsbeleid die ze had en die ze verdient. Het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen is in acht jaar tijd met bijna 30 procent teruggelopen. Het aantal staandehoudingen is nog maar 17 procent van wat het was in 2007.” De politie moet volgens hem veel meer boetes uit gaan delen en flitskasten moeten vaker aan. Het aantal enveloppen van het Centraal Justitieel Incassobureau dat op de mat ploft, zou ‘in elk geval weer terug op het oude niveau’ moeten.

U maakt uzelf niet populair door te pleiten voor 3 miljoen extra snelheidsboetes en 1,2 miljoen extra staandehoudingen.
,,Niemand vindt het leuk om bekeurd te worden. Wij zijn niet per se voor meer boetes, maar voor goede handhaving, waardoor er veiliger gereden wordt.”

De verkeershuftersaanpak én het puntenrijbewijs voor jonge bestuurders werken toch amper als er niet gehandhaafd wordt?
,,Dat klopt. De effectiviteit van de maatregelen hangt samen met de pakkans. Tussen 2011 en 2016 zijn er in totaal in Nederland dertien puntenrijbewijzen ingevorderd. Als de kans zo klein is als dat je wordt gecontroleerd, tja, wat mag je daar dan van verwachten?

Geef een reactie