Campagne tegen victim blaming

Sommige mensen zeggen het hardop, anderen denken het alleen: ‘wie trekt er dan ook zo een kort rokje aan?’, of: ‘had ze maar niet zo veel moeten drinken’. Victim blaming, zeker na seksueel misbruik, is een hardnekkig fenomeen dat veel schade brengt. Dat moet stoppen. #ZegErWatVan

Rutgers en Atria starten zijn een jongerencampagne gestart tegen victim blaming. Dit fenomeen dat slachtoffers de schuld geeft van seksueel of fysiek geweld is kwetsend, schadelijk en hardnekkig. En dat moet stoppen. Daarom roepen de organisaties op om er wat van te zeggen als je victim blaming ziet met #ZegErWatVan.

“Toch is het raar, als je erover nadenkt. Waarom zeggen mensen dat eigenlijk, ‘had je maar niet alleen op straat moeten lopen’? Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen: ‘wat naar dat je bent aangerand’. Roos (22) heeft haar vriendin geholpen die door haar familie werd geblamed. Het is één van de verhalen uit de campagne tegen vicim blaming van Rutgers en Atria.

Victim blaming, zeker na seksueel misbruik, is een hardnekkig fenomeen dat veel schade brengt. Wanneer een slachtoffer het gevoel krijgt niet geloofd of niet erkend te worden, kan dit van grote invloed zijn op de verwerking en het herstel. Negatieve reacties kunnen zelfs maken dat een slachtoffer (gevoelsmatig) een tweede keer slachtoffer wordt (secundaire victimisatie).

Victim blaming als discussiepunt

In de campagne zien jongeren (17-23 jaar) video’s waarin leeftijdgenoten zich uitspreken tegen victim blaming. Hierin zien zij de sociale norm die de meeste jongeren onderschrijven. Vervolgens krijgen jongeren handvatten om zich uit te spreken wanneer zij victim blaming zien. Hiervoor is een speciale set van stickers en gifjes ontwikkeld die victim blaming ter discussie stellen. Hiermee kunnen jongeren op een eigentijdse manier, laagdrempelig en met humor reageren op leeftijdgenoten die victim blamen.

Wat kun je wél doen voor een slachtoffer?

Is iemand uit jouw omgeving slachtoffer van (seksueel) geweld en wil je weten wat je kunt doen?Het is sowieso goed om te weten dat het slachtoffer vaak schuldgevoelens heeft en angst om niet geloofd te worden. Luisteren, zonder te veel vragen te stellen helpt. Gehoord en geloofd worden is waar het slachtoffer de grootste behoefte aan heeft. En vraag hoe je kunt helpen. Hiermee geef je het slachtoffer de controle.

De campagne #ZegErWatVan is onderdeel van de brede jongerencampagne ‘Generatie… Ja… en?’. Meer informatie is te vinden op www.generatiejaen.nl.