Zwaarste vorm van schuld, roekeloosheid, aangenomen

Gepubliceerd op

Op 10 maart 2019 overleed de achtjarige Milan uit Houten tijdens een tragisch verkeersongeval. Zijn twee jaar oudere broertje liep een schedelbasisfractuur op en vocht dagenlang voor zijn leven. Uit onderzoek is gebleken dat de dader onder invloed van alcohol en met een snelheid van 127 km/uur over een kruispunt scheurde, waar 70km/uur was toegestaan. Hij negeerde hierbij een rood verkeerslicht. Vandaag, 26 juni 2019, deed de rechtbank Midden-Nederland uitspraak. Een belangrijke kentering in de rechtspraak lijkt te hebben plaatsgevonden. De rechter heeft de zwaarste vorm van schuld in het verkeer, roekeloosheid, aangenomen. De dader heeft vier jaar cel en een rijontzegging van vijf jaar opgelegd gekregen.

Straffen voor ernstige verkeersdelicten ver onder de maat

Op 18 juni jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel ‘roekeloos rijgedrag’, van minister Grapperhaus. Het wetsvoorstel ziet er onder andere op dat bestuurders die onaanvaardbare risico’s nemen in het verkeer op de zwaarst mogelijke manier kunnen worden bestraft. Het wetsvoorstel is voor een groot deel in lijn met de adviezen uit ons onderzoek naar de strafmaat in het verkeer.

Op dit moment zijn de straffen voor ernstige verkeersdelicten nog ver onder de maat. Zo blijkt ook uit ons onderzoek ‘strafmaat verkeer’ en uit verschillende recente uitspraken. De oorzaak ligt mede in het feit dat de zwaarste vorm van schuld ‘roekeloosheid’ slechts in zeer uitzonderlijke gevallen door de rechter wordt aangenomen. De juridische interpretatie van de term ‘roekeloosheid’ verschilt namelijk wezenlijk van de maatschappelijke betekenis. Wanneer het nieuwe wetsvoorstel in werking treedt, kan dit interpretatieverschil worden verkleind. En kunnen roekeloze rijders een straf krijgen die beter tegemoet komt aan het rechtvaardigheidsgevoel van verkeersslachtoffers en nabestaanden.

Roekeloosheid aangenomen in zaak achtjarige Milan

De man die op de bewuste 10 maart op het gezin uit Houten inreed, had zijn gaspedaal voor 98 procent ingetrapt. Hij reed met ruim 125 km per uur door een rood verkeerslicht dat al zeven seconden op rood stond. In zijn bloed werd twee keer de toegestane hoeveelheid alcohol gemeten en hij was onder invloed van medicatie.

Net als de maatschappelijke interpretatie van deze situatie, werd de man door justitie vervolgd voor roekeloos rijgedrag. In lijn met de eis van het Openbaar Ministerie heeft de rechtbank inderdaad geoordeeld dat de man roekeloos rijgedrag vertoonde.

Belangrijke verandering

Deze uitspraak, en het feit dat het wetsvoorstel ‘roekeloos rijgedrag’ door de Tweede Kamer is aangenomen, lijken het startpunt van een belangrijke ontwikkeling. Voor verkeersslachtoffers een langverwachte verandering, die door Fonds Slachtofferhulp wordt toegejuicht en waar wij ons reeds lange tijd voor inzetten. Wij hopen dan ook dat deze uitspraak in een eventueel hoger beroep stand zal houden, en dat ook de Eerste Kamer goedkeuring zal geven op het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag. Zodat voorgoed korte metten kan worden gemaakt met roekeloze rijders en deze positieve verandering zich door blijft zetten.

Wij houden u op de hoogte!

 

Zonder uw steun hadden wij deze mijlpaal niet kunnen bereiken. Wij danken u hier dan ook hartelijk voor. Wilt u ook uw steentje bijdragen? Steun ons dan. Heel hartelijk dank.